Archive for the Paklah Category

BACA DAN SIASAT DULU…

Posted in Khairy, Paklah, perhimpunan, UMNO on October 18, 2009 by Hambali Abd Latiff

Jangan percaya bulat-bulat…

Terkejut juga membaca entri ini dan sukar mempercayai. Tak kanlah gara-gara ada kereta maka tuannya pun ada dalam kereta.

Kalau tidak benar, tolaklah ke tepi – tapi kalau benar bagaimana?

Entri ini dibuat oleh salah sebuah blog 15 Oktober (Khamis lalu)

Apa pun, entri ini amat menarik untuk dibaca:

Kereta KJ10Q, pertemuan Anak Omak dengan Bapa mertuanya WCH 13 Gambar ini diambil di hadapan Bangsar Village pada jam 9 malam tadi. Beginilah keadaannya apabila seorang bekas PM pergi ke sesuatu tempat, semua bekas PM diberi ‘pengawal peribadi kerajaan’

Apa yang kami ingin ceritakan disini ialah tentang seorang bekas PM yang tidak berpegang pada janjinya, sepatutnya malam ini Abdullah sleepy ada majlis rumah terbuka di Ancasa hotel, bersebelahan Puduraya, setelah kami membuat siasatan kami dapati yang Abdullah telah memberitahu orang-orang Kepala Batas yang dia tidak dapat hadir ke majlis tersebut disebabkan demam.

Sekiranya benar Abdullah demam, kenapa kereta dia bersama-sama dengan menantu dia berserta dengan pengawal peribadi kelihatan di Bangsar? Majlis rumah terbuka kepala Batas itu sepatutnya bermula jam 9 malam tadi.

Hebat betul mainan anak-beranak ini, mereka bersama-sama menipu rakyat Kepala Batas, sekiranya Abdullah sakit dan tidak mampu untuk ke majlis rumah terbuka, bagaimana pulak dia boleh berada di Bangsar Village? Siang tadi sepatutnya Abdullah ke PWTC untuk menghadiri persidangan itu namun kelibatnya tidak kelihatan langsung hingga persidangan ditangguh.

Kami juga diberitahu sebanyak 7 buah bas turun dari Kepala Batas untuk meraikan Abdullah, akhirnya mereka tertipu, kami amat bersimpati dengan orang-orang kampung dia!

“DOLLAH TIPU ORANG PALA BATAIH, DALAM NGANTUK-NGANTUK, AKAI DOK JALAN JUGAK, HARAM!”

Sumber: Anak Omak!

House PK: Apa nak jadi ni wahai Dollah Al Flip wal Floppy? Kenapa kau sanggup buat macam ni? Tak habis-habis nak menipu je kau ni ya Dollah? Apa inikah ajaran Islam Hadhari? Ada ke patut, orang tengah tunggu nak jumpa kau, depa tu datang dari jauh pulak tu, tapi kau boleh pi lepak dengan menantu hantu kau! Kesian orang-orang kampung kau Dollah oi!

Pastu aku terbaca keratan akhbar Berita Harian online yang berbunyi:
Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor yang dihubungi berkata Abdullah telah menghubungi beliau dan memaklumkan tidak dapat hadir hari ini kerana mengalami batuk dan sakit tekak.

“Tun telah menghubungi saya dan Presiden, Datuk Seri Najib Razak pagi tadi untuk memaklumkan perkara itu,” katanya.

Tengku Adnan berkata tengah hari ini Abdullah sekali lagi menghubungi beliau untuk memaklumkan beliau baru pulang daripada mendapatkan pemeriksaan doktor.

Aku confuse sekarang ni, nak pi rumah terbuka tak boleh na, nak pi perhimpunan pun tak leh tapi nak pi Bangsar Village boleh pulak ya, awat Dollah Al-Flip wal Floppy, sana ada hospital besar ka? Atau tengah plan macamana nak jadikan menantu hang Menteri kot?

Jawab la Dollah Sleepy head, kita pun nak dengar jugak apa penjelasan kau pasal isu ni!!!

NAJIB BERKESEORANGAN?

Posted in Najib, Paklah, Pemilihan UMNO on March 14, 2009 by Hambali Abd Latiff

(Isu Sabtu)

Saya sebenarnya sudah jemu memperkatakan tajuk “Najib tidak akan menjadi Perdana Menteri”.

Ini kerana orang yang mahu menyerahkan kuasa, Datuk Seri Abdullah Ahmad sendiri pun sudah berulang kali mengatakan beliau akan menyerahkan kuasa kepada timbalannya, apabila tiba masanya.

Tiada apa boleh dikatakan oleh Najib selain meminta semua pihak supaya tidak membuat spekulasi berhubung tarikh penyerahan kuasa oleh Perdana Menteri, kepadanya.

Menurut Timbalan Perdana Menteri, pengumuman rasmi dari Jabatan Perdana Menteri akan menjawab persoalan berhubung tarikh tersebut.

“Tunggu pengumuman rasmi Jabatan Perdana Menteri,” kata Najib ketika ditanya tarikh sebenar peralihan kuasa daripada Abdullah kepada beliau.

Namun, semakin dekat dengan apa yang dikatakan peralihan kuasa, semakin kabur pula tarikhnya.

Persoalannya ialah bila masanya?

Apa lagi tidak semena-mena ada pula berita mengatakan Abdullah mengadakan pertemuan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Tengku Razaleigh Hamzah mengenai peralihan kuasa.

Ini pun sudah dinafi. Namun, banyak pihak terus mempersoalkan keikhlasan Abbdullah.

Sementara sesetengah blog dan portal berita terus menerus cuba memburuk dan ‘mendedahkan’ pelbagai perkara mengenai Datuk Seri Mohd Najib Razak dan isterinya.

Isu paling menarik akhir-akhir ini ialah mengenai kaitan Najib dan Altantuya, wanita Mongolia yang dibunuh dengan kejam.

Yang peliknya, penyokong Najib turut membisu seolah-olah ‘terkejut beruk’ dan ‘takut bersuara’. Mereka membisu seribu bahasa dan seolah-olah takut kepada pihak-pihak yang cuba mengaibkan Najib.

Mereka yang dikatakan memainkan peranan penting untuk menjaga imen Najib juga membisu dan akhir-akhir ini semakin sepi apabila ada berita mengatakan Datuk Johan Jaafar akan dilantik sebagai ‘ketua pasukan media Najib’ apabila Najib menjadi Perdana Menteri nanti.

Kesian, Najib bagaikan mempertahankan diri secara bersaorangan. Dia tidak mendapat sokongan pemimpin penting UMNO yang sedang ‘berlari’ bersamanya sebagai pasukan baru menjelang pemilihan UMNO nanti.

Masing-masing nampak sangat cuba membebaskan diri masing-masing agar tidak terikat dengan sesiapa.

Persoalannya apakah pemimpin UMNO sendiri kini tidak yakin Najib akan menjadi Perdana Menteri?

Apakah mereka termakan ‘umpan’ pembangkang bahawa Najib tidak akan menjadi Perdana Menteri?

Juga mungkin menyedari beliau berkesaorangan dan tidak mahu riak, Najib sendiri mengakui apa yang mampu beliau lakukan ialah menanti.

Lebih daripada itu, berserahlah kepada Allah.

Najib bukan tidak tahu dan pernah menyaksikan bagaimana pemimpin sebelumnya yang sudah pun sebelah kaki ‘menjadi Perdana Menteri’, tiba-tiba kecundang.

Pengajaran jelas ialah ada Timbalan Perdana Menteri yang meletakkan jawatan dan ada yang dipecat.

Yang penting, selain sabar menunggu, sewajarnya Najib menilai semula siapa orangnya dan siapa yang sanggup ‘swim & sink’ bersama-samanya. Dengan kata lain pada ketika ini Najib tidak ada pasukan dan terpaksa berperang secara bersendirian.

Tiada kesetiaan atau tiada siapa berani di kalangan pemimpin UMNO untuk secara terang memperjuangkan Najib ketika ini.

Mungkin Bagi mereka, sesiapa sahaja menjadi Perdana Menteri, mungkin juga Tengku Razaleigh Hamzah, mereka akan menerimanya.

Kawan sebenar adalah ketika ‘suasana sukar’ bukan ketika kita sudah selesa.

Mungkin bagus juga buat Najib apabila pelbagai ‘serangan dan cubaan’ sedang menguji beliau. Setidak-tidaknya beliau kenal siapa kawan, sahabat, teman dan penyangak!

KINI GILIRAN NAJIB

Posted in Najib, Paklah, UMNO on March 2, 2009 by Hambali Abd Latiff

Yang rasa nak pertahankan Pak Lah beterusan menjadi Perdana Menteri, lupakanlah.

Walau sesiapa juga sama ada dalam UMNO atau PAS seperti Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat atau Datuk Seri Abdul Hadi Awang, lupakan segala niat untuk memujuk Pak Lah.

Yang rasa tidak selamat tu pula, cubalah cari jalan selamat.

Jangan nak ganggu Najib lagi.

Masa sudah sampai untuk mereka yang beria-ia mahu ‘mempertahankan’ Pak Lah agar lupakan niat mereka.

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini menegaskan, beliau kekal dengan pendiriannya untuk menyerahkan tampuk kepimpinan kepada Timbalannya, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak Mac ini.

“Itu adalah rancangan yang saya buat… oleh itu kita perlu mengikut perancangan tersebut,” kata beliau pada sidang akhbar di hari terakhir Sidang Kemuncak ASEAN di Hua Hin, Thailand petang ini.

Jawapan ini jelas kenyataan ikhlas Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Ini dengan sendirinya menolak tanggapan sesetengah pihak tidak akan berundur selepas pemilihan Umno.

Spekulasi atau berita angin ini bukan sahaja diperkatakan oleh pemimpin UMNO biasa serta kutu politik di warong, coffeehouse, The Mall atau juga tempat-tempat lain tetapi turut mendapat perhatian bekas Perdana Menteri.

Kata Tun Dr Mahathir Mohamad dalam blognya: “Kata berita angin mereka sedang menasihat Dato Seri Abdullah supaya tidak letak jawatan apabila sahaja Dato Seri Najib Razak jadi Presiden parti. Kata mereka tidak semestinya Presiden parti jadi Perdana Menteri. Ini bukan syarat dalam perlembagaan negara. Ia hanya amalan parti tanpa peruntukan tertulis. Yang menentu segala-galanya ialah Perdana Menteri. Jikalau Perdana Menteri tidak letak jawatan itu haknya, sepertimana memilih menteri atau timbalan perdana menteri adalah haknya. Biasa terjadi yang dipilih menjadi Timbalan Perdana Menteri bukan Timbalan Presiden UMNO.”

Yang baiknya, tidak usahlah lagi mempersoalkan niat Abdullah walaupun pembangkang dikatakan naik semangat untuk mengulangi semula ‘gelora politik’ menyerang pemerintah (Barisan Nasional) yang dilihatnya semakin kalut.

Sebelum sidang Parlimen yang sedang berlangsung sekarang bermula, ada ramalan kononnya akan ada perbahasan berkisar sekitar peralihan kuasa.

Ada tiga teori menarik yang diperkatakan sebelum persidangan Parlimen bermula dua minggu lalu.

Teori itu ialah:

Pembangkang akan bawa usul di Dewan Rakyat untuk undi percaya kepada Abdullah supaya terus jadi Perdana Menteri. Tujuannya ialah menyekat Najib.

Kononnya satu usul akan dibawa ke Dewan Rakyat untuk mengundi memilih Tengku Razaleigh Hamzah sebagai pengganti kepada Abdullah.

Ini bermakna Abdullah pun melepas dan Najib pun melepas. Pembangkang dikatakan akan menyokong usul ini dan sesetengah Ahli Parlimen BN dikatakan sudah bersetuju dengan usaha mengundi Tengku Razaleigh.

Usul pembangkang di Parlimen untuk undi tidak percaya kepada BN itu hanya sebagai ‘wayang’ sahaja.

Kalah menang tidak penting bagi usul itu tidak penting. Kalau kalah, mereka berjaya memalukan parti pemerintah bahawa ia kini dalam keadaan gawat dan bila-bila masa sahaja boleh tumbang.

Kalau menang – Pakatan Rakyat dikatakan secara senyap sudah mendapat sokongan beberapa Ahli Parlimen Sarawak – kerajaan BN akan berdepan dengan kekurangan majoriti kerana beberapa Ahli Parlimen parti komponen dikatakan bersedia membentuk kerajaan dengan kerjasama PKR dan DAP.

Yang mana satu betul tidak tahu, atau semuanya tidak betul tidak dapat dipastikan.

Namun kerja-kerja puak yang mahu Abdullah terus berkuasa tidak pernah berhenti.

Mereka cuba memburuk dan mengatakan Najib adalah pemimpin lemah dan tidak berdaya untuk membawa BN dan UMNO menang pilihan raya.

Mereka berkempen: “Ikutlah cara Tajol Rosli, mengaku saja tidak dapat membawa kemenangan kepada BN, letak jawatan…”

Tapi yang jelas kini, Abdullah mengakui Najib boleh memperbetulkan UMNO dan BN dan kerana itu beliau tetap dengan pendiriannya.

Sekali lagi, bagi puak yang masih khayal dan berkempen mempertahankan Abdullah, hentikan usaha anda dan marilah bulatkan tekad membantu Najib memulihkan UMNO dan menjamin BN menang cemerlang dalam setiap pilihan raya.

Terimalah hakikat bahawa era Najib sudah bermula kini.

Jangan jadikan Abdullah berada pada kedudukan semakin dibenci oleh rakyat dan ahli UMNO sendiri gara-gara ‘macha’ dan ‘juak-juak’ yang merasakan jika Abdullah pergi mereka akan ‘mati’.

Hakikatnya, lebih baik mereka ini semuanya mati daripada UMNO dan BN menjadi mangsa permainan politik dan kepentingan diri mereka sendiri apabila meletakkan keuntungan peribadi lebih penting daripada parti.

Terima kasih Pak Lah dan BERHATI-HATI DENGAN KUASA DS NAJIB!

AGENDA TERAKHIR ABDULLAH

Posted in Mahathir, Paklah, rasuah on December 12, 2008 by Hambali Abd Latiff
Menarik apa yang ditulis oleh rakan saya Datuk Ruhanie Ahmad (Ron) melalui blognya, Kuda Kepang (http://kuda-kepang.blogspot.com) mengenai usaha membanteras rasuah sebagai antara satu agenda utama Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sejak menjadi Perdana Menteri pada 31 Oktober 2003.

Oleh kerana Datuk Ron yang saya kenali sejak 1974 sudah menulisnya secara lengkap, adalah baik saya perturunkan semua siri tulisannya mengenai ‘Masalah Rasuah Agenda terakhir Abdullah” untuk sama-sama kita memahami apa yang cuba diperkata oleh beliau.

Tulisannya bermula pada 4 Disember diikuti siri ke 2 pada 5 Disember, siri ke 3 pada 6 Disember dan siri ke 4 pula pada 7 Disember. Datuk Ron juga memperturunkan nota penghujung (siri akhir) pada 9 Disember 2008.

Maaf Datuk Ron, saya mohon memetik rencana ini untuk tatapan mereka yang menjenguk blog saya dan mungkin ‘terlepas melayari’ blog Kuda Kepang.

Saya cuba menyusunnya sebaik mungkin. Jika ada kekurangan ia adalah kesilapan saya. Mohon maaf.

MASALAH RASUAH AGENDA TERAKHIR ABDULAH

Oleh Ruhanie Ahmad

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menjadikan usaha membanteras rasuah sebagai antara satu agenda utamanya sejak beliau jadi Perdana Menteri pada 31 Oktober 2003.

Sebab itulah menurut Bernama 4 Disember 2008, antara agenda terakhir perjuangan Abdullah sebelum melepaskan jawatan Perdana Menteri pada Mac 2009, ialah “menyelesaikan isu mengenai rasuah.”

Untuk membaca berita sepenuhnya mengenai hal ini sila klik http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1204&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_15.htm

Abdullah menggembar-gemborkan isu rasuah mulai 31 Oktober 2003.

Bagaimanapun, kenyataan serta tindakan Abdullah mengenai pembanterasan rasuah pada era awal kepimpinannya seolah-olah sengaja dieksploitasikan oleh pihak-pihak tertentu dengan sesuatu agenda yang cukup rahsia.

Sebab itulah dalam tempoh kira-kira 130 hari – sejak 31 Oktober 2003 sehingga PRU11 pada Mac 2004 – Abdullah kelihatan terlalu obsessed dengan soal rasuah. Sebab itulah juga Abdullah sentiasa membuat kenyataan demi kenyataan mengenai pembanterasan rasuah, bukan sahaja di dalam negara, malahan sewaktu beliau berucap di beberapa persidangan di luar negara.

Propaganda

Mula-mula sekali, kenyataan dan tindakan Abdullah membanteras rasuah dipropagandakan oleh pihak-pihak tertentu kononnya sebagai usaha Abdullah menterjemahkan kata-kata dalam puisinya bahawa yang beliau cari “bukan harta bertimbun-timbun untuk hidup kaya” atau “wang juta untuk hidup bergaya.”

Menurut beberapa akhbar tempatan, usaha Abdullah membanteras rasuah juga menyebabkan lebih ramai lagi rakyat jelata Malaysia kononnya terpesona dengan kepimpinan Abdullah.

Saya membuat kesimpulan di atas setelah mengkaji hampir seluruh kenyataan Abdullah mengenai tadbir-urus, rasuah, salahguna kuasa, kronisme dan neopotisme yang dilafazkan sendiri oleh Abdullah sepanjang tempoh beliau mula mewarisi kepimpinan Mahathir sehinggalah beliau mengadakan PRU11.

Saya juga kaji hampir seluruh artikel dan item berita tempatan mengenai tajuk yang sama. Seterusnya, saya kaji pula realiti tahap rasuah di era Abdullah, kecaman rakyat jelata terhadap Abdullah mengenainya, kisah ECM Libra yang membabitkan menantu Abdullah, dan Indeks Persepsi Rasuah (IPR) terbitan Transparency International bagi tahun 2002, 2003, 2004, 2005, 2006 dan 2007.

Saya lakukan semua ini bukan untuk mencari kesilapan Abdullah. Tetapi, untuk membuat kepastian sama ada gembar-gembor Abdullah mengenai rasuah dan seluruh kemungkaran sejenis dengannya memang benar-benar suatu usaha yang sesungguhnya ikhlas, jujur dan berkesan.

Kajian Ringkas

Saya juga melakukan kajian ringkas ini untuk memastikan sama ada seluruh gembar-gembor Abdullah mengenai hal rasuah hanya suatu helah dan muslihat jangka pendek demi menghalalkan suatu agenda rahsia oleh pihak-pihak tertentu sesudah Abdullah menerima mandat rakyat menerusi PRU11.

Tindakan Abdullah membanteras rasuah di era awal kepimpinannya, dilaporkan buat pertama kalinya oleh Utusan Malaysia pada 7 November 2003. Akhbar tersebut melaporkan bahawa Abdullah mengarahkan pihak polis “mempercepatkan siasatan terhadap kes-kes rasuah, termasuk isu Perwaja, supaya imej kerajaan tidak tercemar.”

Menurut akhbar berkenaan, Abdullah juga mahukan “tindakan segera bagi memerangi gejala rasuah” untuk memastikan imej kerajaan BN tidak terjejas.

Abdullah juga dipetik sebagai berkata bahawa “rasuah adalah penyakit yang perlu diperangi dengan serius dan berkesan dan tindakan-tindakan yang diambil mesti segera dan tepat.”

Menurut akhbar yang sama pada 13 November 2003, Abdullah pula mengeluarkan arahan berikut:

Benci Rasuah

“Semua siasatan kes rasuah diselesaikan bagi mengelakkan timbul tanda tanya mengenai status kes tersebut. Jika perkara (kes rasuah) itu disiasat, harap dapat tamatkan siasatan hingga akhirnya. Kita hendak tahu sama ada benar-benar berlaku rasuah atau tidak.”

Abdullah juga menggariskan strategi penting untuk mencegah amalan rasuah termasuklah menerusi retorika pendekatan “bekerja secara ikhlas dan menanam niat untuk tidak mahu terlibat dengan gejala tersebut.”

Katanya: “kita mesti berikrar untuk tidak mengamalkan rasuah yang juga dilarang oleh agama.”

Kedua-dua arahan dan kenyataan seperti di atas telah mendorong setetengah media tempatan membuat kesimpulan awal bahawa sejak mengambil alih jawatan daripada Mahathir, Abdullah dikatakan cukup konsisten dengan tekadnya untuk memerangi rasuah, terutama sekali dalam sektor pentadbiran awam.

Contohnya, salah sebuah saluran TV Malaysia yang membuat wawancara sempena 100 hari kepimpinan Abdullah, telah bertanyakan satu soalan mengenai rasuah. Abdullah memberikan jawapan seperti berikut:

Strategi Abdullah

“Rasuah adalah amalan jijik. Pendekatan lebih berkesan menangani rasuah hendaklah diterokai. Pendekatan pencegahan sama penting dengan pendekatan punitif. Pendekatan pencegahan yang lebih berkesan perlu difikirkan, antaranya melalui usaha mempercepatkan proses kerja, mengurangkan red tape, memperbaiki sistem penyampaian, meningkatkan mutu kerja dan melakukan audit kerja yang lebih kerap. Saya menyeru supaya matlamat membina perkhidmatan awam yang sifar rasuah tidak digagalkan oleh amalan kurang sihat di kalangan pihak swasta dan pihak yang tidak berada dalam kerajaan.”

Kepada satu soalan, sama ada rasuah telah mencapai tahap di mana rakyat Malaysia semakin hampir menjadikannya sebagai budaya atau sudah pun menjadi budaya, Abdullah pula menegaskan seperti berikut:

“Hakikat bahawa rasuah wujud di banyak tempat dan kita mendengar orang kena tangkap kerana rasuah, bagi saya ia cukup serius. (Tapi) ia belum sampai ke tahap kronik. Oleh sebab itu, kita kena betul-betul tunjukkan keseriusan dalam memastikannya tidak merebak. Saya mempunyai strategi, mengutamakan seksyen, jabatan yang banyak sekali berurusan dengan rakyat, di barisan hadapan. Yang kedua, jabatan yang mengeluarkan permit dan lesen, ini yang perlu ditangani dengan cepat.”

Tekad Abdullah untuk membanteras rasuah seperti yang saya huraikan dalam siri satu (4 Disember 2008) kelihatan semakin serius bila beliau “mempelawa pemimpin ASEAN untuk menghantar peserta ke Akademi Pencegahan Rasuah” yang akan ditubuhkan di Malaysia supaya mereka “membina kemampuan memerangi rasuah” di kalangan negara ASEAN.

Abdullah mengeluarkan pelawaan ini sewaktu berucap di Sidang Kemuncak ASEAN-Jepun di Tokyo pada 12 Disember 2003. Menurut Utusan Malaysia, Abdullah satu-satunya pemimpin ASEAN yang menyentuh soal rasuah di persidangan berkenaan.

Pada 13 Januari 2004, Abdullah pula membuat kenyataan untuk membendung rasuah seperti berikut:

“Kerajaan akan menjadikan sistem pemberian tender terbuka sebagai amalan bagi mengurangkan rasuah dan mengekang peningkatan kos perniagaan di negara ini. Rundingan secara langsung pula akan dihadkan hanya kepada kes istimewa yang tertentu sahaja.”

Kenyataan Abdullah mengenai rasuah sewaktu beliau berada di Tokyo seperti di atas, nampaknya mendorong lebih banyak media spin di kalangan penulis tempatan. Umpamanya, pada 9 Februari 2004, Utusan Malaysia menyiarkan satu artikel berjodol Serius Memerangi Rasuah.

Agenda Tersendiri

Artikel ini seolah-olah membuktikan bahawa kenyataan-kenyataan Abdullah mengenai rasuah bukannya benar-benar untuk membanteras rasuah secara ikhlas dan jujur. Tetapi, seolah-olah mempunyai sesuatu agenda yang tersembunyi dan tersendiri.

Saya berpendapat begini kerana artikel berkenaan kelihatan berlebih-lebihan sangat dalam sanjungannya kepada Abdullah mengenai usaha membanteras rasuah. Ia juga seolah-olah mahu memberikan suatu mesej bahawa ada sesuatu yang tersirat di sebalik usaha Abdullah memerangi rasuah. Contohnya adalah seperti berikut:

“Dari hari pertama hingga ke hari yang ke-100 beliau memegang jawatan Perdana Menteri dan mungkin hingga beliau bersara pun, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mungkin akan terus memerangi rasuah. Semangatnya tinggi dan mantap untuk mencapai hajatnya itu. Kesungguhan Perdana Menteri tentu ada sebabnya. Beliau tidak menyatakan dengan jelas apa yang tersirat dan tersimpan di dalam sanubarinya. Abdullah tidak akan menyatakan. Tidak bijak untuk memaparkan siratan hati. Tetapi, serangan tanpa hentinya kepada amalan rasuah memperlihatkan wujudnya lembaga hitam yang dikendongnya selama ini yang menghantui pemikirannya.”

Daripada barisan kata-kata di atas, pasti kita akan bertanyakan diri sendiri, apakah yang dimaksudkan dengan “lembaga hitam” dalam artikel berkenaan dan apa pula “matlamat yang tersirat dan tersimpan” dalam sanubari Abdullah bila beliau memerangi rasuah?

Saya serahkan teka-teki di sebalik artikel tersebut kepada anda untuk mentafsirkannya mengikut daya imajinasi masing-masing. Bagaimanapun, seluruh perkembangan mengenai rasuah selepas penyiaran artikel berkenaan mungkin dapat memberikan jawapannya.

Orang Kenamaan

Contohnya, kajilah sendiri mengapakah liputan media terhadap usaha Abdullah membanteras rasuah jadi kian rancak dan seolah-olah sengaja diperbesar-besarkan setelah dua insan kenamaan ditahan oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR) atas tuduhan rasuah.

Pada 9 Februari 2004, BPR menahan bekas Pengarah Urusan Perwaja Steel Sdn. Bhd., Tan Sri Eric Chia Eng Hock, 71, berhubung kes penyelewengan dalam syarikat itu yang melibatkan kerugian RM2.9 bilion. Tiga hari berikutnya, iaitu pada 12 Februari 2004, Tan Sri Kasitah Gaddam selaku Menteri Tanah dan Pembangunan Koperasi dalam era interim Abdullah pula dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas dua tuduhan melakukan rasuah dan penipuan berhubung keputusan meluluskan cadangan penjualan 16.8 juta saham Lembaga Kemajuan Tanah Negeri Sabah (LKTNS). Kasitah adalah orang kenamaan kedua yang ditahan oleh BPR di era awal kepimpinan Abdullah.

Kedua-dua kes di atas amat menarik. Ini kerana Eric Chia sering diperkatakan oleh segolongan rakyat Malaysia sebagai seorang sahabat Mahathir. Kasitah pula menteri yang dilantik oleh Mahathir. Oleh itu, adakah matlamat tersirat Abdullah memerangi rasuah di era awal kepimpinannya memang sebenar-benarnya untuk menempelak Mahathir?

Saya harap para pembaca akan ambil ingatan terhadap persoalan di atas kerana mutakhir ini (2008), salah satu masalah utama yang dikatakan menghantui kepimpinan Abdullah adalah masalah rasuah, salahguna kuasa, kronisme dan neopotisme.

Masalah ini tidak seharusnya wujud jika kesungguhan dan iltizam politik Abdullah dalam memerangi rasuah dan penyakit yang sejenis dengannya adalah benar-benar tulus, ikhlas dan jujur.

Saya juga meminta para pembaca untuk mengambil ingatan terhadap persoalan ini kerana kenyataan dan tindakan anti-rasuah yang dilakukan oleh Abdullah di era awal kepimpinannya memang seolah-olah dirancang oleh pihak-pihak tertentu ke arah sesuatu agenda yang juga tertentu.

Azam dan cita-cita Abdullah untuk membanteras rasuah memang amat terserlah dalam 130 hari pertama beliau jadi Perdana Menteri. Maka, lanjutan kepada tulisan saya mengenai tajuk di atas dalam siri satu (4 Disember 2008) dan dua (5 Disember 2008), sama-samalah kita ikuti kenyataan Abdullah mengenai rasuah pada 13 Februari 2004, yang dilaporkan oleh media tempatan seperti berikut:

“Kerajaan akan meneruskan perang menentang rasuah dan penyelewengan kewangan yang dilakukan oleh mana-mana firma dan syarikat perniagaan di Malaysia melalui penguatkuasaan undang-undang tanpa mengira siapa mereka. Seperti juga ahli politik, pemimpin korporat perlu mematuhi standard amalan etika yang tinggi dalam menjalankan perniagaan di samping menjaga kepentingan pelabur dan pemegang kepentingan. Langkah itu perlu diambil untuk mengukuhkan amalan tadbir-urus di negara ini sekaligus meneruskan pelaksanaan agenda-agenda penting yang terkandung dalam Dasar Penswastaan Malaysia. Tanpa sebarang rasa takut atau berat sebelah, mereka yang tidak mentadbir syarikat dengan betul akan menerima padahnya kerana penyalahgunaan serta penyelewengan oleh sebuah syarikat mampu merosakkan seluruh ekonomi negara.”

Pada 14 Februari 2004, sama ada secara terancang atau sebaliknya, media tempatan pula mendapatkan komen Tun Mahathir terhadap tindakan yang dikenakan ke atas Eric Chia dan Kasitah. Secara gentleman, Mahathir menjawab: “usaha membanteras rasuah secara bersungguh oleh kerajaan, termasuk penangkapan tokoh korporat dan Menteri Kabinet, merupakan sesuatu yang baik.”

Pada 15 Februari 2004, seolah-olah untuk menolak persepsi negatif di kalangan rakyat jelata ketika itu, Mingguan Malaysia pula menyiarkan secara panjang lebar, satu wawancara berjodol Lawan Rasuah Bukan Gimik Politik – Kesungguhan Perdana Menteri Cetus Kesan Psikologi Luar Biasa.

Bukti Awal

Mukadimah kepada wawancara dengan Presiden Transparency International Malaysia (TI), Tunku Abdul Aziz Ibrahim, adalah seperti berikut:

Pertuduhan rasuah ke atas dua individu ternama, tokoh perniagaan Eric Chia Eng Hock dan Menteri Tanah dan Pembangunan Koperasi, Kasitah Gadam, dalam masa selang sehari menjadi berita paling hangat. Semua pihak umumnya melihat itu bukti awal kesungguhan kerajaan mahu memerangi rasuah.

Antara intisari utama di dalam wawancara tersebut pula adalah seperti berikut:

Tindakan Abdullah membanteras rasuah menunjukkan adanya keazaman politik yang tegas pada kerajaan untuk membanteras rasuah, tidak kira sama ada ia dilakukan oleh pegawai rendah polis, atau orang yang mempunyai pengaruh dan berkuasa. Ini petanda yang baik kerana sejak bertahun-tahun ini (di era Tun Mahathir) kerajaan telah hilang banyak kredibiliti manakala BPR pula dilihat tidak berkesan.

Tetapi, persepsi itu sekarang sedang berubah. Ini bukan hanya kerana sekarang kita melihat ada dua kes melibatkan orang kenamaan, tetapi kerana langkah-langkah yang telah dan sedang dilakukan oleh kerajaan (pimpinan Abdullah).

Langkah-langkah yang digariskan oleh Abdullah sepatutnya dilakukan sejak lama dulu. Tetapi, apa yang menjadi hambatan ialah kurangnya political will. BPR telah melakukan yang terbaik, tetapi mereka juga terkekang oleh beberapa keadaan.

Dabik Dada

Negara ini sedang berubah. Rasanya seperti menghirup udara segar, seperti keluar dari Kuala Lumpur dan masuk ke Taman Negara.

Abdullah diingatankan supaya tidak dilihat terlalu banyak membuat janji-janji. Orang sedang memerhatikannya. Orang menunggu-nunggu apakah yang hendak dilakukan melalui Institut Etika Awam dan Pelan Integriti Nasional.

Abdullah belum lagi setahun menjadi Perdana Menteri. Masih terlalu awal untuk menilai apa yang telah dan sedang dilakukan (dalam konteks usaha membanteras rasuah).

Demikianlah intisari wawancara Mingguan Malaysia dengan Tengku Abdul Aziz. Memang sukar untuk dipastikan sama ada Abdullah membaca kandungan wawancara berkenaan. Tetapi, pada 16 Februari 2004, Abdullah seolah-olah mendabik dada mengenai tindakannya membanteras rasuah. Abdullah dilaporkan oleh Utusan Malaysia dengan jodol Abdullah: Perangi Rasuah Lahir Dari Hasrat Sendiri.

Hasrat Abdullah

Menurut laporan tersebut, Abdullah berkata bahawa tindakan tegas kerajaan dalam usaha memerangi sepenuhnya gejala rasuah adalah lahir daripada hasrat Abdullah sendiri walaupun tahap rasuah di negara ini tidak mencapai peringkat yang terlalu teruk. Akhbar berkenaan juga memetik Abdullah sebagai berkata seperti berikut:

“Apa-apa kenyataan yang dikeluarkan berkaitan usaha untuk membasmi rasuah adalah sebenarnya lahir daripada saya kerana saya menganggap bahawa rasuah itu jika dibenarkan, ia akan menjadi semakin parah.”

Pada 18 Februari 2004, Abdullah pula menyatakan di Tehran, Iran, bahawa beliau “komited dalam usaha perangi rasuah.”

Seterusnya, Abdullah memberi amaran berikut:

“Pihak berkuasa akan bertindak jika mempunyai bukti yang cukup serta berkeyakinan tindakan pendakwaan akan berakhir dengan pesalah rasuah menerima hukuman. Saya sentiasa komited dalam usaha memerangi rasuah kerana ia ibarat kanser yang boleh memusnahkan masyarakat.”

Gimik PRU11

Selanjutnya, Abdullah menegaskan bahawa usaha beliau memerangi rasuah bukannya satu gimik politik menjelang PRU11. Usaha itu, tambah beliau, akan berterusan sampai bila-bila. Kenyataan ini dibuat dalam satu wawancara dengan Agensi Berita Republik Islam Iran (IRNA) sempena lawatan Abdullah ke Iran untuk menghadiri Sidang Kemuncak D-8.

Setelah mengikuti seluruh kenyataan dan tindakan Abdullah seperti di atas, pastinya kita hairan mengapakah Abdullah membuat kenyataan anti-rasuah di Iran? Pasti kita juga tertanya-tanya, mengapakah Abdullah perlu menafikan bahawa tindakan anti-rasuah yang dilaksanakan di era awal kepimpinannya “bukannya satu gimik politik menjelang PRU11” tetapi satu tindakan “yang akan berterusan sampai bila-bila.”

Mengapakah Abdullah membuat penafian itu? Mungkinkah pemikiran sub-subsconcious Abdullah ketika itu menyedari bahawa tindakan beliau adalah semata-mata demi mencapai matlamat jangka pendek untuk menghalalkan sesuatu agenda rahsia oleh pihak-pihak tertentu, dan pada waktu yang sama, memang benar usaha beliau mengeluarkan kenyataan demi kenyataan mengenai rasuah adalah satu gimik untuk PRU11?

Bagaimanapun, soal sama ada usaha Abdullah membanteras rasuah seperti dihuraikan di atas hanya satu gimik PRU11 atau sebaliknya, memang sukar untuk dipastikan pada ketika tersebut. Seperti kata Tunku Abdul Aziz dalam wawancaranya dengan Mingguan Malaysia, “Abdullah belum lagi setahun menjadi Perdana Menteri. Masih terlalu awal untuk menilai apa yang telah dan sedang dilakukan (dalam konteks usaha membanteras rasuah).”

Saya telah huraikan dalam siri satu, dua dan tiga mengenai maudhuk di atas perihal kesungguhan Abdullah memerangi rasuah. Sekarang sama-samalah kita pastikan kesan tindakan anti-rasuah oleh Abdullah mulai awal 2004 dengan mengkaji perangkaan Indeks Persepsi Rasuah (IPR) yang dikeluarkan oleh Transparency International Malaysia, seperti berikut:

IPR di era Mahathir pada tahun 2002 adalah pada tangga ke-33 sementara IPR pada tahun 2003 adalah pada tangga ke-37. IPR di era kepimpinan Abdullah mulai tahun 2004, adalah pada tangga ke-39 bagi tahun 2005, di tangga ke-44 pada tahun 2006 di tangga ke-44, dan di tangga ke-43 pada tahun 2007.

Hakikat IPR seperti di atas membuktikan bahawa usaha-usaha pembanterasan rasuah yang dilakukan oleh Abdullah secara gembar-gembor mulai 31 Oktober 2003 terbukti tidak membawa impak yang positif. Sebab itulah tahap IPR di Malaysia kian merosot dari setahun ke setahun berikutnya, dari lingkungan tangga ke-30 di era Tun Mahathir ke lingkungan tangga ke-40 di era Abdullah.

Oleh itu, kalaulah pada 16 Februari 2004, Abdullah seolah-olah mendabik dada mengatakan bahawa tindakan tegas beliau memerangi rasuah sebenarnya lahir daripada hasrat beliau sendiri, mengapakah Abdullah tidak berupaya untuk menyekat IPR seperti di atas daripada terus meredum dari setahun ke setahun?

Di manakah iltizam politik Abdullah seperti yang dinyatakan oleh Tengku Abdul Aziz, sebagai telah menyebabkan Malaysia “berubah” dalam konteks perjuangan membanteras rasuah, mulai awal 2004?

Anti-Klimeks

Dan, salahkah kalau perangkaan IPR di atas digunakan oleh rakyat untuk menempelak Abdullah, yang pada 18 Februari 2004, menyatakan di Tehran, bahawa usahanya membanteras rasuah bukannya sebagai gimik politik menjelang PRU11?

Pada waktu yang sama, cukupkah bagi Abdullah sekadar mengheret soal rasuah di Malaysia ke Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di New York, pada 14 September 2005, semata-mata untuk memberitahu komuniti antarabangsa, bahawa kononnya kepimpinannya “masih belum hilang tumpuan dalam usahanya memerangi rasuah”?

Demikianlah ironisnya kisah Abdullah dan usaha-usaha pembanterasan rasuah di era awal kepimpinannya. Ironi dan situasi anti-klimaks inilah yang menyebabkan saya, dalam siri satu tulisan ini, meminta para pembaca mencari jawapan terhadap persoalan sama ada Abdullah benar-benar ikhlas dan jujur dalam usahanya membanteras rasuah di era awal kepimpinannya.

Saya juga meminta para pembaca memikirkan sama ada usaha Abdullah membanteras rasuah sebenarnya dimanipulasikan oleh sesetengah pihak tertentu untuk mencapai agenda rahsianya yang tersendiri. Dan, mungkinkah salah satu agenda rahsia itu adalah untuk mencipta persepsi umum, kononnya Abdullah adalah pejuang anti-rasuah yang tulen dan ulung di Malaysia, dengan harapan persepsi palsu ini membolehkan pihak-pihak tertentu melakukan rasuah dan penyalahgunaan kuasa dengan sewenang-wenangnya di era kepimpinan Abdullah, tanpa dipercayai oleh rakyat jelata bahawa Abdullah adalah antara pihak yang terlibat sama dalam jenayah berkenaan, baik secara langsung atau secara tidak langsung?

Persoalan-persoalan di atas saya lontarkan kepada para pembaca kerana salah satu masalah utama yang dipercayai mencengkam kepimpinan Abdullah mutakhir ini adalah masalah rasuah, salahguna kuasa, kronisme dan neopotisme. Dan, jika usaha Abdullah membanteras rasuah bukan sekadar gimik politik, mengapakah di era kepimpinan beliau mutakhir ini terdapat seribu satu masalah membabitkan rasuah, kronisme, salahguna kuasa dan neopotisme?

Kronisme

Hakikat rasuah, salahguna kuasa, kronisme dan neopotisme ini tidak perlu dihuraikan dalam siri ini secara terperinci. Cukuplah sekadar kita tanyakan kepada Abdullah soal skandal ECM Libra yang membabitkan Khairy selaku menantunya. Mengapakah siasatan oleh Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) Parlimen Malaysia yang menyiasat dakwaan salahguna kuasa dan neopotisme ke atas kes ini seolah-olah berdolak-dalik dan takut-takut dalam usahanya membongkarkan kebenaran yang sebenar-benarnya?

Adakah mereka menghadapi tekanan oleh pihak-pihak tertentu, termasuk daripada Abdullah sendiri? Mengapakah Abdullah seolah-olah tidak prihatin terhadap suara rakyat yang menuntut ketelusan dalam isu ini?

Di manakah iltizam politik yang ditunjukkan oleh Abdullah pada era awal kepimpinannya untuk membanteras kes-kes seperti ini? Tidakkah Abdullah insaf bahawa sikap double standard beliau dalam menangani kes ECM Libra ini menghakis keyakinan rakyat kepada beliau, kepada BN dan kepada kerajaan Malaysia?

Mengapakah pihak media yang pada awalnya berlebih-lebihan sangat ulasannya mengenai tindakan anti-rasuah Abdullah, kemudiannya seolah-olah jadi bisu dan membatu dalam kes ECM Libra?

Sesudah itu, kita tanya kepada Abdullah mengenai kisah wang rakyat sejumlah lebih tiga bilion ringgit untuk projek Port Klang Free Zone (PKFZ) yang kini seolah-olah lesap ditelan jutaan toyol? Dalam kes ini, kita ulangi soalan-soalan yang sama seperti di atas – ketelusan Abdullah, keikhlasan Abdullah, iltizam politik Abdullah, double standard Abdullah, peranan media di bawah kawalan Abdullah dan seluruhnya.

Keyakinan

Dan, kita juga ulangi, tidakkah Abdullah insaf bahawa skandal ini juga menyebabkan rakyat jelata hilang keyakinan terhadap Abdullah, BN dan kerajaan Malaysia mutakhir ini?

Berikutnya, banyak lagi kisah skandal yang terjadi di era kepimpinan Abdullah yang rata-ratanya juga dikesampingkan seolah-olah ianya tidak pernah terjadi. Antara kisah yang tidak boleh diketepikan termasuklah kisah bagaimana wang beratus-ratus juta ringgit dikatakan telah digunakan oleh kroni Khairy untuk projek Monsoon Cup di Terengganu.

Berhubung kait dengan projek Monsoon Cup ini, pihak pembangkang pernah menggesa BPR pada 2006, supaya menyiasat perjalanan pengendalian beberapa projek Kerajaan Negeri Terengganu, termasuk Monsoon Cup, memandangkan wujudnya unsur-unsur yang meragukan dalam pengurusan kewangan projek-projek terbabit.

Begitulah hakikatnya mengenai Monsoon Cup. Tetapi, rasanya cukuplah hanya setakat ini. Kita lupakan sahaja kes-kes dakwaan rasuah yang lain-lainnya, termasuk yang didakwa sebagai membabitkan segelintir menteri, timbalan menteri, menteri besar, ketua menteri dan juga segelintir personaliti dalam BPR.

Saya tidak tergamak untuk menyenaraikan kes-kes ini satu persatu di sini kerana senarainya amat panjang dan impaknya amat menyayat hati rakyat jelata. Para pembaca yang berminat mengetahui kes-kes ini secara mendalam, selongkarlah sendiri kisah-kisahnya daripada beberapa laman web tertentu.

Angkara

Bagaimanapun, wajar sekali lagi kita persoalkan di sini, mengapakah usaha Abdullah membanteras rasuah yang terlalu hebat, rancak dan fokus di era awal kepimpinannya, kini jadi seolah-olah hangat-hangat tahi ayam sahaja?

Akhir sekali, sama-samalah kita beritahu Abdullah bahawa kegagalan beliau meneruskan usahanya membanteras rasuah kini terbukti menjadi salah satu punca rakyat menyanggah kepimpinannya, BN dan kerajaan Malaysia secara habis-habisan menerusi PRU12 baru-baru ini.

Kita jelaskan kepada Abdullah, inilah antara satu angkara yang beliau lakukan sebagai pemimpin utama Malaysia. Kita juga jelaskan kepada Abdullah, inilah antara angkara utama beliau yang menyebabkan populariti beliau sentiasa meredum.

Sebagai penutup kepada siri tulisan ini, observation saya mengenai usaha pembanterasan rasuah oleh Abdullah adalah seperti berikut:

Abdullah telah menggembar-gemborkan soal membanteras rasuah di era awal kepimpinannya hanya sebagai gimik PRU11. Inilah hakikatnya – soal pembanterasan rasuah digembar-gemborkan oleh Abdullah hingga ke peringkat maksima hanya sebagai gimik untuk menambat sokongan rakyat menjelang PRU11.

Mati Langkah

Kalau tidak, kenapa usaha Abdullah membanteras rasuah jadi mati sekerat jalan selepas PRU11? Kalau tidak, bagaimanakah Abdullah seolah-olah hanya memekakkan telinga dan memejamkan mata terhadap kes ECM Libra yang membabitkan Khairy dan Kalimullah?

Jika hakikatnya bukan gimik PRU11, mengapakah dalam manifesto PRU12 Abdullah tidak berani langsung menyentuh mengenai misinya untuk membanteras rasuah seperti yang terkandung dalam manifesto PRU11?

Mungkinkah kerana janji-janji membanteras rasuah dalam manifesto PRU11 adalah hanya sekadar janji di mulut sahaja? Mungkinkah usaha pembanterasan rasuah yang diwar-warkan menjelang PRU11 sengaja mahu dilupakan supaya rakyat jelata juga akan terlupa mengenainya?

Akhir sekali, Abdullah telah berjanji akan mengosongkan kerusi Perdana Menteri pada Mac 2009. Kini beliau cuma ada lebih kurang tiga bulan lagi.

Kalau sepanjang 31 Oktober 2003 hingga menjelang PRU12 beliau seolah-olah termati langkah mengenai usahanya membanteras rasuah, mengapakah baru sekarang baru beliau berkata bahawa usaha membanteras rasuah jadi satu daripada agenda terakhir dalam perjuangannya?

Apakah usaha ini mempunyai udang di sebalik batu? Atau, munginkah wujud seseorang insan yang hendak melukut di tepi gantang di sebalik agenda ini? Untuk mendapatkan kepastiannya, sama-samalah kita perhati dan ikuti apa yang akan terjadi dengan agenda terakhir Abdullah ini!

NOTA PENGHUJUNG: MASALAH RASUAH AGENDA TERAKHIR ABDULAH

Minggu lalu saya siarkan siri posting mengenai usaha-usaha pembanterasan rasuah oleh Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Kesimpulan kepada tulisan itu adalah: imej Mr. Clean Abdullah telah dimanipulasikan oleh segelintir pihak di sekelilingnya menerusi gagasan propaganda anti-rasuah yang amat ghairah. Gagasan propaganda anti-rasuah ini akhirnya dijadikan topeng oleh pihak berkenaan untuk melindungi karenah penyalahgunaan kuasa, neopotisme dan kronisme mereka yang tidak putus-putus disorot dan dibicarakan hingga ke hari ini.

Saya menerima komen pelbagai rupa terhadap siri tersebut. Ada yang merasa jelek dan loya tentang kisah-kisah membabitkan rasuah. Ada yang beranggapan saya siarkan siri itu untuk memperkecilkan perjuangan Abdullah. Ada yang kata, kenapa tidak disorot soal rasuah di era Tun Dr. Mahathir Mohamad. Tetapi, ada juga yang setuju dengan kesimpulan di atas.

Kepada semua pihak, ini jawapan saya. Isu pembanterasan rasuah amat terserlah di era awal kepimpinan Abdullah. Sebab itu rakyat jelata mengalu-alukannya dengan harapan tinggi melangit. Ini kerana pada ketika itu Abdullah dihadirkan ke persada kepimpinan negara dengan imej Mr. Clean. Imej itu pula diperkukuhkan lagi menerusi persepsi yang lahir daripada puisi Abdullah berjodol Aku Cari Damai Abadi.

Hakikat ini berbeza dengan Mahathir yang menerajui negara dengan imej Melayu Ultra. Mahathir juga berusaha memerangi rasuah dan kemungkaran lainnya menerusi slogan Kepimpinan Melalui Teladan serta Penerapan Nilai-Nilai Islam. Ini bermakna Mahathir bertindak menerusi pendekatan insani untuk mewujudkan sikap, nilai dan gaya hidup yang murni. Sebaliknya, Abdullah bertindak menerusi langkah perundangan dan kewujudan institusi anti-rasuah.

Pemupukan Jiwa

Dalam ertikata lain, Mahathir bertindak menentang rasuah menerusi pemupukan minda, roh dan jiwa yang disasarkan kepada seluruh rakyat jelata secara subtle. Abdullah pula bertindak memerangi rasuah menerusi kewujudan kerangka institusi dan ketegasan undang-undang yang direct kepada kumpulan sasar jenayah berkenaan.

Bagaimanapun, tindakan Abdullah penuh ironi dan kontradiksi. Gagasan anti-rasuah beliau yang bermula dengan gembar-gembor yang amat lantang kemudiannya sunyi sepi di pertangahan jalan. Bila sudah mengumumkan persaraannya, barulah Abdullah bersuara semula bahawa beliau memerlukan waktu untuk melaksanakan agenda anti-rasuahnya sehingga berjaya.

Dalam vacuum masa yang wujud di antara fasa kegembar-gemboran gagasan anti-rasuah Abdullah pada awal 2004 dengan kenyataannya mahu membereskan isu rasuah sebelum bersara, rakyat jelata disuguhkan pula dengan pelbagai dakwaan dan tuduhan neopotisme, kronisme dan penyalahgunaan kuasa yang dikatakan membabitkan Abdullah atau sesetengah anggota keluarganya.

Anehnya, segala dakwaan ini terus tinggal dakwaan hingga ke hari ini. Persepsi negatif yang timbul daripada dakwaan ini juga langsung tidak diperbetulkan. Negativiti ini pun menghakis keyakinan sekelompok rakyat jelata yang pada awalnya menggantungkan harapan tinggi kepada Abdullah dalam memerangi rasuah.

Manipulasi

Sebab itulah Abdullah kini ditempelak bila beliau berbicara mengenai anti-rasuah. Antara sebabnya adalah manipulasi, ironi dan kontradiksi di atas. Antara akibatnya, janji memerangi rasuah yang dimaktubkan dalam Manifesto BN bagi PRU11 pun langsung tidak dimaktubkan lagi, waimah sepatah kata pun, dalam Manifesto BN bagi PRU12.

Perkara ini benar, tetapi jadi politically incorrect, bila disuarakan secara hitam-putih. Ia jadi politically incorrect khususnya kepada pihak yang membuat kesimpulan minda berasaskan ketaksuban tanpa batas kepada Abdullah. Ia juga jadi politically incorrect kepada mereka yang wujud di persekitaran kepimpinan mutakhir atas motivasi wang dan ringgit, pangkat dan darjat, yang boleh digapai secara lumayan, mudah dan cepat.

Sebab itulah pihak-pihak ini cepat-cepat membidaskan sesiapa jua yang membicarakan kisah Abdullah dan gagasan anti-rasuahnya secara tajam. Mereka gagal menerima hakikat bahawa pembicaraan seperti ini bukannya kontra kepada Abdullah atau pro kepada Mahathir.

Pihak-pihak ini juga enggan menerima realiti bahawa Abdullah kini merupakan Mr. Clean yang sentiasa dipertikaikan kesahihannya. Sebaliknya, Mahathir pula adalah Melayu Ultra yang kini diterima sebagai negarawan ulung.

Langit Dan Bumi

Beza antara Abdullah dan Mahathir bagaikan langit dan bumi. Walaupun Mahathir tidak gembar-gembor mengenai anti-rasuah, Indeks Persepsi Rasuah di era beliau tidaklah setinggi indeks di era Abdullah. Legasi kepimpinan beliau juga tetap pelbagai corak dan warnanya.

Meskipun Abdullah gembar-gembor memerangi rasuah, Indeks Persepsi Rasuah di era beliau terbukti kian meningkat. Sebab itulah hingga ke hari ini rakyat jelata masih menanti penghujung dan kejayaan kepada perjuangan Abdullah menentang rasuah. Jika kita sanggup berfikir secara waras, pasti kita mampu memperincikannya.

Kini Abdullah mempunyai masa kira-kita tiga bulan untuk membereskan perjuangannya membanteras rasuah. Moga-moga perjuangan ini akan jadi satu-satunya legasi Abdullah yang akan dikenang zaman berzaman!

HARGA MINYAK TURUN LAGI, BARANGAN BILA LAGI

Posted in Minyak, Paklah, Shahrir on December 3, 2008 by Hambali Abd Latiff

Shukur Alhamdulliah.

Sebagai rakyat kita berterima kasih kepada kerajaan yang prihatin dengan kesusahan rakyat apabila menurunkan harga minyak sebanyak 10 sen berkuat kuasa tengah malam semalam.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan melalui satu kenyataan semalam, petrol RON97 diturunkan daripada RM2 kepada RM1.90 seliter manakala petrol RON92 dan diesel masing-masing daripada RM1.90 kepada RM1.80 seliter.

Ini merupakan kali keenam kerajaan menurunkan harga minyak sejak Ogos lepas iaitu pada 23 Ogos, 24 September, 15 Oktober, 1 November dan 18 November 2008.

Pada 17 November lalu kerajaan mengumumkan harga minyak diturunkan sebanyak 15 sen berkuat 18 November dengan harga petrol RON97 turun daripada RM2.15 kepada RM2 seliter manakala RON92 dan diesel masing-masing daripada RM2.05 kepada RM1.90 seliter.

Kerajaan mengumumkan penurunan itu sejajar dengan penurunan harga bahan api itu di pasaran dunia.

‘‘Oleh kerana harga minyak dunia telah menurun secara ketara akhir-akhir ini, kerajaan telah membuat keputusan untuk sekali lagi mempercepatkan pengurangan harga runcit bagi membolehkan orang ramai menikmatinya,” kata beliau.

Penurunan harga petrol dan diesel itu dibuat ketika harga minyak mentah di pasaran dunia hari ini berlegar pada kadar AS$47.64 (RM172.93) setong.

Harga petrol dan diesel yang turun sebanyak 10 sen seliter berkuat kuasa tengah malam semalam bagi membolehkan rakyat menikmati penurunan harga bahan api dunia yang turun secara ketara akhir-akhir ini.

Penurunan ini jelas sekali akan mengunci mulut pihak-pihak yang sebelum ini berdegar-degar menghentam kerajaan kenapa minyak tidak dapat diturunkan kepada kadar yang lebih murah.
Pada penurunan lalu, akhbar Indonesia menyifatkan kerajaan Malaysia cukup responsif kerana menurunkan harga minyak sebanyak lima kali dalam tempoh empat bulan.

Berita utama Media Indonesia melaporkan tindakan pemerintah Indonesia untuk menurunkan harga bahan bakar agak “lamban” atau perlahan. Indonesia mengumumkan menurunkan harga minyak petrol sebanyak 500 rupiah atau kira-kira 18 sen berkuat kuasa 1 Disember lalu.
Pada masa ini, harga runcit petrol premium di Indonesia dijual pada harga 6,000 rupiah (RM2) seliter.

Penurunan yang diumumkan oleh kerajaan Malaysia kali ini sebanyak 10 sen seliter berbanding 15 sen sebelum ini menjadikan harga berkedudukan lebih rendah daripada ketika harga mula dinaikkan kali pertama Jun lalu sebanyak pada ketika harga berada pada RM1.92.

Penurunan pada ketika rakyat sedang merancang perbelanjaan tahun hadapan adalah rahmat lebih-lebih lagi pada suasana ekonomi tidak menentu akibat tekanan ekonomi dunia.
Lebih menggembirakan ia berlaku ketika beberapa perayaan penting akan menjelang tiba, khususnya Aidiladha, Krismas, Tahun Baru dan Tahun Baru Cina.

Apa yang dinantikan kini ialah bilakah pula akan berlaku penurunan harga barang.

Isnin lalu (1 Disember 2008), Perdana Menteri mengarahkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) memastikan harga barang makanan diturunkan selaras dengan penurunan harga minyak mesti merupakan barangan yang digunakan rakyat setiap hari.

Dalam nada kesal, Perdana Menteri berkata, peniaga kebiasaannya begitu liat malah lewat untuk menurunkan harga barang pada setiap kali harga minyak diturunkan tetapi begitu cepat pula tanpa disuruh menaikkan harga apabila harga minyak naik.

“Saya dah beritahu Shahrir (Datuk Shahrir Abdul Samad), bahawa barang yang diturunkan mesti barangan yang digunakan setiap hari. Ini satu masalah yang dihadapi oleh rakyat,” kata Perdana Menteri.

Reaksi daripada itu, semalam Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad berkata harga barangan di seluruh negara dijangka dapat diselaraskan dan diturunkan mulai suku pertama tahun hadapan berdasarkan penurunan harga bahan mentah di pasaran.

Beliau memberi jaminan itu berdasarkan kajian Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) berikutan penurunan harga minyak di pasaran buat masa kini.
Menurutnya, kadar harga barangan keperluan pada masa sekarang masih sukar diturunkan secara menyeluruh kerana masih terikat dengan kos pemprosesan yang lama semasa harga minyak berada di paras tertinggi.

Dalam masa yang sama, Shahrir memberitahu, pihaknya mengadakan kerjasama dengan semua pasar raya besar bagi menyelaraskan penurunan harga barangan sama ada di dalam atau di luar bandar.

Datuk Shahrir, rakyat mahu lihat keputusan!

ZAHARIN KEMBALI…

Posted in Blogger, Paklah, Sang Kelembai on December 2, 2008 by Hambali Abd Latiff

(Rehat Minda)

Saya mengalu-alukan kembalinya Saudara Zaharin Mohd Yassin ke ‘dunia blogger’ selepas diam seketika, apabila ‘dapat mencium tangan’ Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di Kota Kinabalu pada 8 April 2008.

Mungkin Zaharin khayal seketika dengan bau aroma ‘nasi kandar Perth’ yang masih melekat di tangan Pak Lah hingga lupa untuk berbicara melalui penulisan.

Kembalinya Zaharin akan ‘memeriahkan’ lagi dunia blogger tanah air dan agaknya apa pula langkahnya kali ini. Apakah selepas ‘Kerajaan Tiga Beranak’ Zaharin aka nada pula slogan baru untuk Perdana Menteri akan datang?

Apapun saya berharap Zaharin terus rasional dan menimbang segala perkara sebelum menyatakan pandangannya.

Pada 27 Oktober 2008 lalu, Zaharin menulis dalam blognya http://zaharinmy.blogspot.com bahawa beliau sudah lama tidak menulis dalam blog Sang Kelembai, Temannya, Husin Lempayong hantar satu sms pada hari itu lebih kurang mengatakan bahawa adakah beliau sudah pencen sebagai blogger.

Jawapannya tidak, beliau masih aktif tetapi akhir akhir ini beliau menyifatkan isu politik begitu hangat.

Katanya: “Dahulu saya menulis ada visi dan misi nak jatuhkan Abdullah Hj Ahmad, dia pun sudah mula mengira anak tangga nak menurun. Maka saya tak sesuai lagi menulis dalam blog Sangkelembai yang berjasa besar itu. Ini disebabkan saya tidak sekejam Abdullah Hj Ahmad yang memecat saya dalam UMNO kerana kesalahan menulis tetapi orang yang sabotaj UMNO di Rantau Panjang sekadar digantung hak-haknya dalam UMNO. Itu cara keadilan dalam UMNO.”

Menurut Zaharin, dalam UMNO, dosa besar jika mengata atau menulis pasal Presiden tetapi berdosa kecil jika sabotaj Parti.

Beliau menjelaskan, “Saya mengambil keputusan berdiam dahulu dengan melihat keadaan sekarang, lagi pun saya bepegang kepada prinsip saya berdasarkan peribahasa China yang mengatakan tidak ada orang yang menendang anjing sudah mati. Pada saya Abdullah Hj Ahmad sudah jatuh terlentang.

Bagaimana pun saya perlu menulis bagi meneruskan perjuangan saya supaya UMNO menjadi kuat dan diterima balik oleh orang Melayu.”

Saya akui Zaharin mencipta sejarahnya sendiri apabila dengan tegas dan berani beliau mempopularkan slogan seperti ‘Kerajaan Tiga Beranak’ dan ‘Patrick Badawi’.

Selain itu, apa yang unik kepada Zaharin ialah dia mengkritik Pak Lah ketika Perdana Menteri dan Presiden UMNO itu sedang memiliki dan menikmati kuasa yang mutlak selepas Barisan Nasional yang dipimpinnya memang besar dalam pilihan raya umum 2004.

Zaharin bukan ‘berperang’ dengan musuhnya ketika musuhnya lemah dan tidak bermaya seperti sekarang. Zaharin memang berani dan saya ‘angkat topi’.

Apapun, akhirnya Zaharin mengajak semua untuk bertemu semula dengannya bermula Ahad 02 Nov 2008 apabila beliau menghantar posting pertamanya “Ketuanan Melayu, Siapa Dapat Faedahnya.” Sah kini dia kembali menjadi ‘blogger’.

Maaf kerana ‘mencuri’ poster kecil ini.

MENCARI KEJERNIHAN ISU PEROLEHAN EUROCOPTER C-725

Posted in BPR, Eurocopter, Najib, PAC, Paklah on November 3, 2008 by Hambali Abd Latiff

Elok sangat jika Badan Pencegah Rasuah (BPR) sudah membuka kertas siasatan berhubung isu cadangan pembelian 12 helikopter Eurocopter C-725 bernilai RM1.607 bilion yang kini ditangguhkan bagi memastikan sama ada ia dilakukan mengikut prosedur.

Isunya ialah ‘ harga yang dikatakan terlalu mahal dan didakwa dipengaruhi pihak tertentu’.
Selasa lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang juga Menteri Pertahanan mengumumkan kerajaan menangguhkan pembelian 12 helikopter itu sehingga keadaan ekonomi dunia stabil.

Beliau berkata, kerajaan terpaksa menumpukan perhatian pada projek lebih penting yang boleh memberikan manfaat kepada orang ramai.

Siasatan kes itu diketuai Pengarah Siasatan, Datuk Shukri Abdullah dan baru dimulakan.

“Pegawai kami sudah ke Kementerian Pertahanan untuk mendapatkan maklumat berhubung isu itu kerana BPR mahu melihat sama ada ia dilakukan mengikut prosedur atau ada kepincangan. Jika wujud unsur rasuah, kita akan jalankan siasatan lanjut,” kata Ketua Pengarah BPR, Datuk Seri Ahmad Said Hamdan semalam.

BPR dijangka menjalankan siasatan secara berperingkat kerana Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) juga sedang meneliti isu itu.

Dilaporkan, mesyuarat dengan Kementerian Kewangan tidak dapat dijalankan dengan sempuna kelmarin kerana masalah ketidak hadiran pegawai atasan.

Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC), Datuk Seri Azmi Khalid menjelaskan mesyuarat dengan wakil dari Kementerian Kewangan untuk membincangkan isu pembelian Eurocopter hanya berlangsung kurang dari satu jam.

Ini katanya, kerana wakil yang diharapkan dari kementerian tersebut hanya berpangkat setiausaha rendah dan bukannya Ketua Setiausaha Kementerian (KSU), Tan Sri Dr Wan Abdul Aziz Wan Abdullah.

“Kita mahu setiausaha kementerian itu sendiri hadir memberikan penjelasan, oleh itu kita tangguhkan mesyuarat ini Isnin depan,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat PAC di Parlimen.

Selain itu, beliau juga menyelar tindakan KSU tersebut kerana tidak hadir mesyuarat itu.

Apabila ditanya adakah KSU terbabit akan hadir ke mesyuarat Isnin depan, Azmi menjawab KSU tersebut akan hadir kerana menyifatkan semua pihak patut memberi perhatian serius dalam perkara yang dibangkitkan PAC.

Tambahnya, beliau juga akan memanggil semula Bahagian Teknikal Kementerian Pertahanan.

Pada 3 September lalu, Kementerian Pertahanan menerima keputusan daripada Kementerian Kewangan untuk memilih tender Eurocopter, pesawat milik syarikat European Aeronautic Defence and Space Co (EADs) dan pada 15 September kementerian itu mengeluarkan satu Surat Hasrat kepada Eurocopter.

Banyak maklumat akhir-akhir ini mengenai perolehan C-725 dan banyak pihak atasan pula dikaitkan.

Ini termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang kini Menteri Pertahanan dan bekas menterinya, Datuk Seri Mohd Najib Razak.

Selain itu, sudah pasti Ketua Setiausaha Kementerian Datuk Abu Bakar Abdullah dan pengerusi Mentari Services Sdn Bhd, Kapt (B) Datuk Zahar Hashim yang mempertikaikan keputusan kementerian mengeluarkan surat hasrat (LOI) kepada Eurocopter dengan alasan ia “agak luar biasa dan bertentangan dengan prosedur yang telah diamalkan selama ini.”

Tender terbuka antarabangsa ditutup pada 12 Februari tahun ini untuk perolehani itu dan pada tarikh sama pukul 12 tengah hari, Jawatankuasa Membuka dan Menjadual Tender (JMMT) Kementerian Pertahanan telah membuka semua dokumen tawaran yang diterima dengan disaksikan oleh wakil-wakil syarikat yang mengambil bahagian.

Pada 3 September lalu, Kementerian Pertahanan menerima keputusan dan persetujuan dari Kementerian Kewangan untuk memilih tender Eurocopter dan Kementerian Pertahanan mengeluarkan LOI kepada penender itu pada 15 September, kata Abu Bakar.

LOI boleh dikeluarkan pada bila-bila masa dan secara kebetulan ia dikeluarkan pada 15 September.

Ketua Setiausahanya, Datuk Abu Bakar Abdullah dilaporkan berkata, keputusan memilih model berkenaan dibuat berdasarkan tawaran lengkap oleh Eurocopter dan setelah mendapat markah keseluruhan tertinggi yang meliputi penilaian teknikal serta ofset harga yang munasabah.

Mengenai isu ini, melalui posting saya ini pada 28 Oktober lalu ada mengemukakan pertanyaan sama ada perolehan itu bagi tujuan pertahanan kerana Kementerian Pertahanan yang menggendalikannya.

Saya berhujah bahawa jika ia untuk tujuan pengangkutan biasa, tidak apalah apa alasan ia ditangguhkan. Tetapi jika helikopter untuk tujuan keselamatan rasanya sedikit janggal jika diasaskan kepada faktor berjimat cermat kerana kepentingan keselamatan tidak wajar di kompromi dengan kepentingan-kepentingan lain.

Semalam saya membaca sebuah tulisan menarik mengenai isu ini ditulis moleh Kijang Jantan melalui http://kijang-jantan.blogspot.com yang memetik blog saya dan blog Datuk Husam Musa (http://cetusan-hati.blogspot.com) sebagai asas penulisannya.

Datuk Husam Musa dalam blognya (http://cetusan-hati.blogspot.com) menimbulkan beberapa isu tetapi yang menarik apabila beliau berkata:

“Benar LOI dikeluarkan oleh Kementerian Pertahanan, dua hari sebelum Najib dipindahkan ke Kementerian Kewangan. Ia nampak macam Najib tergesa-gesa. Namun, LOI itu mungkin sahaja dikeluarkan atas arahan Menteri Kewangan. Memang pun pembelian seperti itu memerlukan kelulusan Menteri Kewangan. Abdullah berpindah dari Kementerian Kewangan ke Kementerian Pertahanan seakan untuk mempastikan deal ini berjalan mengikut yang dirancang bersekali dengan ‘hasilnya’.

Pada masa yang sama, ia seakan program Najib dan perginya Abdullah ke Kementerian Pertahanan adalah untuk membongkar dan ‘menyudahkan’ Najib. Surat Kapt (B) Zahar Hashim ditujukan kepada Najib. Bagaimana cara Najib dapat melantunkan semula bola ini ke kepala Abdullah? Najib meminta PAC menyiasat supaya dapat dikenal siapa sebenarnya ‘tuan nangka’.

Ia satu ‘permainan’ tingkat tingi. Berbillion ringgit wang negara jadi pertaruhan. Sehari menjelang siasatan PAC, Abdullah segera tahu Eurocopter adalah mahal dan negara tak cukup wang kerana dunia dilanda krisis kewangan. Cepat dan pantas. Sebulan, selesai. Abdullah terkejar masa untuk ‘sentuhan’ akhir sebelum bersara?”

Saya perturunan tulisan berkenaan:

PEROLEHAN EC725 – NAJIB CUBA DIPALITKAN?

Oleh Prebet Pencen (http://kijang-jantan.blogspot.com)

Bercakap mengenai isu proses perolehan helikopter EC725 keluaran Eurocopter, Hambali Abdul Latiff melalui blognya http://hambali1.blogspot.com pada 28 Oktober lalu, mengemukakan pertanyaan:

“Apakah pembelian helikopter itu untuk tujuan kegunaan biasa atau keselamatan? Jika ia untuk tujuan biasa, tidak apalah jika ditangguhkan. Tetapi jika helikopter untuk tujuan keselamatan rasanya sedikit janggal jika diasaskan kepada faktor berjimat cermat kerana kepentingan keselamatan tidak wajar di kompromi dengan kepentingan-kepentingan lain.”

Yang pasti Perdana Menteri yang mengumumkan pembelian Eurocopter dibatalkan dan beliaulah juga yang mengumumkan mengenai rancangan pembeliannya buat kali pertama pada 26 September lalu.

Aneh juga apabila kenyataan pembatalan ini dibuat hanya 32 hari selepas diumumkan niat untuk membelinya.

Lantas teringat kepada kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak pada 21 Oktober 2008, yang menyebut kedudukan ekonomi semasa tidak boleh dijadikan satu-satunya kayu pengukur dalam menentukan peruntukan perbelanjaan untuk pertahanan dan keselamatan.

Sebaliknya, Timbalan Perdana Menteri berkata, peruntukan untuk kedua-dua perkara itu perlu kepada pertimbangan tertentu kerana ia melibatkan kedaulatan negara dan ketenteraman awam.

”Kita menilai balik semua projek, bukan hanya yang melibatkan pertahanan untuk memastikan hanya projek yang mampu membawa impak terbaik dilaksanakan. Namun, projek yang berkaitan keselamatan dan pertahanan tidak boleh sama sekali diukur hanya berasaskan kedudukan ekonomi semasa. Kalau kita guna kayu ukur itu, maka kita tidak akan boleh laksanakan walau satu pun projek pertahanan atau keselamatan,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pusat Mengenai Selat Melaka, Institut Maritim Malaysia (Mima).

Tidakkah ini menggambarkan apa yang diperkatakan oleh Hambali memang benar dalam konteks keselamatan negara?

Selain isu berkenaan, saya tertarik dengan apa yang ditimbulkan Wan Nordin Wan Yaacob melalui tulisannya: Eurocopter: “Abdullah makan nangka, Najib terkena getahnya” dalam Harakahdaily semalam.

Tulisan ini mengemukakan pertanyaan mengenai siapa sebenarnya yang cuba mendapatkan keuntungan daripada perolehan berkenaan?

Berdasarkan tulisan Datuk Husam Musa bertajuk “Eurocopter: Najib atau Abdullah kempunan atau keduanya?” banyak perkara boleh diperkatakan.

Husam berkata, ketika ramai menyangka kononnya ‘perbincangan’ pembelian Eurocopter didalangi Timbalan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak dan komisyen seperti kes kapal selam dan pesawat perang mungkin wujud sekali lagi, Najib terasa isu ini cuba dipalitkan kepadanya.

“Isu ini cuba dipalitkan kepada beliau sedang orang lain yang memakan nangka dan orang lain terkena getah,” kata Husam secara sinis dalam satu ulasan yang dipaparkan dalam blognya baru-baru ini.

Benar ‘Letter of intent’ (LOI) dikeluarkan oleh Kementerian Pertahanan, dua hari sebelum Najib dipindahkan ke Kementerian Kewangan dan ia nampak seperti Najib tergesa-gesa.

Namun, LOI itu mungkin sahaja dikeluarkan atas arahan Menteri Kewangan dan sememangnya pun pembelian seperti itu memerlukan kelulusan Menteri Kewangan, kata Husam.

Selanjutnya Husam menegaskan: “Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi berpindah dari Kementerian Kewangan ke Kementerian Pertahanan seakan untuk mempastikan ‘deal’ ini berjalan mengikut yang dirancang bersekali dengan ‘hasilnya’.

Pada masa yang sama Husam melihat ia seakan program Najib dan perginya Abdullah ke Kementerian Pertahanan adalah untuk membongkar dan ‘menyudahkan’ Najib.

Dan apabila Najib meminta Jawatankuasa Akaun Awam (PAC) menyiasat supaya dapat dikenal siapa sebenarnya ‘tuan nangka’, sehari menjelang siasatan PAC, Abdullah mengatakan Eurocopter adalah mahal dan negara tidak cukup wang kerana dunia dilanda krisis kewangan.

Kesian Najib!

Berikut pula ialah tulisan Husam:

Eurocopter: Najib atau Abdullah kempunan atau keduanya?

Tuesday, October 28, 2008

(http://cetusan-hati.blogspot.com)

Eurocopter permainan siapa – Abdullah atau Najib?

Hari ini, Abdullah umumkan pembelian Eurocopter dibatalkan. Kenyataan pembatalan ini dibuat hanya 32 hari selepas Abdullah yang sama pertama kali mengumumkan mengenai rancangan pembeliannya pada 26 September tahun ini. Petikan laporan Utusan mengenainya seperti di bawah; Perdana Menteri berkata, surat hasrat (LOI) telah dihantar kepada Eurocopter untuk membeli helikopter tersebut.

‘‘Pada masa ini Kementerian Pertahanan sedang mengadakan rundingan dengan Eurocopter mengenai spesifikasi teknikal helikopter, klausa perjanjian sebelum menandatanganinya secara rasmi dengan syarikat berkenaan,’’ katanya. Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menerima taklimat khas di Wisma Pertahanan di sini hari ini.

Esok, Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara dijangka memulakan siasatan mereka ke atas pembelian tersebut. Hari ini, Abdullah mengumumkan pembatalannya. Kata Abdullah, keputusan pembatalan itu dibuat dalam mesyuarat Eksekutif Majlis Ekonomi Kebangsaan yang bersidang dua minggu sebelum ini. Maknanya, sekitar 14 Oktober.

Jika benar mesyuarat Majlis Ekonomi membincang dan membuat keputusan itu dua minggu lepas, ada dua persoalan di sini;

a. Mengapa dua minggu kemudian baru keputusan tersebut diumumkan? b. Mengapa Timbalan Perdana Menteri seakan tak mengetahuinya apabila Najib, pada 21 Oktober atau tujuh hari yang lalu, membuat kenyataan berikut, seperti laporan Utusan;

Najib ditanya sama ada krisis kewangan global akan menyebabkan kerajaan menilai kembali peruntukan untuk projek pertahanan terutama pembelian helikopter Eurocopter bagi menggantikan pesawat Nuri.

Jawapan Najib, ikut laporan itu ialah; KUALA LUMPUR 21 Okt. – Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kedudukan ekonomi semasa tidak boleh dijadikan satu-satunya kayu pengukur dalam menentukan peruntukan perbelanjaan untuk pertahanan dan keselamatan.

Sebaliknya, Timbalan Perdana Menteri berkata, peruntukan untuk kedua-dua perkara itu perlu kepada pertimbangan tertentu kerana ia melibatkan kedaulatan negara dan ketenteraman awam. ”Kita menilai balik semua projek, bukan hanya yang melibatkan pertahanan untuk memastikan hanya projek yang mampu membawa impak terbaik dilaksanakan. ”Namun, projek yang berkaitan keselamatan dan pertahanan tidak boleh sama sekali diukur hanya berasaskan kedudukan ekonomi semasa.

”Kalau kita guna kayu ukur itu, maka kita tidak akan boleh laksanakan walau satu pun projek pertahanan atau keselamatan,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pusat Mengenai Selat Melaka, Institut Maritim Malaysia (Mima) di sini hari ini. Kenyataan Najib di atas dibuat seminggu yang lalu, seminggu selepas apa yang didakwa Abdullah keputusan sudah dibuat dalam mesyuarat Majlis Ekonomi Kebangsaan.

Mustahil Najib tak mengetahui keputusan itu sehinga kenyataan seperti ini terkeluar dari mulutnya jika memang keputusan itu sudah dibuat.

Dalam kenyataan lain Najib dua hari sebelum itu, Najib menyatakan; “Dalam mesyuarat Kabinet kelmarin, saya mengusulkan supaya isu pembelian helikopter Eurocopter diperhalusi PAC.

PEKAN 19 Okt. – Kerajaan mengarahkan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) memperhalusi isu pembelian helikopter Eurocopter EC725 bagi menggantikan Nuri sebelum mengambil keputusan untuk membeli pesawat itu. Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, keputusan membeli pesawat tersebut perlu dikaji secara mendalam walaupun proses perolehan helikopter itu dikatakan dilakukan mengikut peraturan dan tidak dipengaruhi mana-mana pihak. Apa mesej yang nak dihantar oleh Najib?

Ketika ramai menyangka deal Eurocopter didalangi Najib dan komesyen seperti kes kapal selam dan pesawat perang mungkin wujud sekali lagi, Najib terasa isu ini cuba dipalitkan kepada beliau sedang orang lain yang memakan nagka dan orang lain terkena getah.

Benar LOI dikeluarkan oleh Kementerian Pertahanan, dua hari sebelum Najib dipindahkan ke Kementerian Kewangan. Ia nampak macam Najib tergesa-gesa. Namun, LOI itu mungkin sahaja dikeluarkan atas arahan Menteri Kewangan. Memang pun pembelian seperti itu memerlukan kelulusan Menteri Kewangan. Abdullah berpindah dari Kementerian Kewangan ke Kementerian Pertahanan seakan untuk mempastikan deal ini berjalan mengikut yang dirancang bersekali dengan ‘hasilnya’.

Pada masa yang sama, ia seakan program Najib dan perginya Abdullah ke Kementerian Pertahanan adalah untuk membongkar dan ‘menyudahkan’ Najib. Surat Kapt (B) Zahar Hashim ditujukan kepada Najib. Bagaimana cara Najib dapat melantunkan semula bola ini ke kepala Abdullah? Najib meminta PAC menyiasat supaya dapat dikenal siapa sebenarnya ‘tuan nangka’.

Ia satu ‘permainan’ tingkat tingi. Berbillion ringgit wang negara jadi pertaruhan. Sehari menjelang siasatan PAC, Abdullah segera tahu Eurocopter adalah mahal dan negara tak cukup wang kerana dunia dilanda krisis kewangan. Cepat dan pantas. Sebulan, selesai. Abdullah terkejar masa untuk ‘sentuhan’ akhir sebelum bersara?