KERAJAAN PAKATAN SELANGOR TENGAH GOYAH…

Benarkah sesuatu akan berlaku esok (Selasa) yang dikatakan akan menyaksikan DUN Selangor dibubarkan atau jawatan Menteri Besar bertukar tangan?

Beberapa blog melaporkan, malam tadi lima ADUN pakatan pembangkang telah membuat kunjungan muhibah dan mesra kepada Perdana Menteri. Pertemuan itu juga disahkan oleh sumber yang boleh dipercayai.

Adakah ini tanda bahawa kerajaan Selangor bakal tumbang? Blog Pisau melaporkan seseorang menerima sms dari rakan baik yang berada di”dalam pakatan” itu baru baru ini: SMS dari rakan PKR UNTUK SEBARAN SEGERA ! TRAGEDI PERAK AKAN BERULANG DI SELANGOR ! Marilah kita sama2 berdoa agar kerajaan rakyat pimpinan ts khalid kekal memerintah slgr.Sumber dari pejabat DSAI mengatakan 11 adun PR akan keluar parti dan akan jadi adun bebas. 5 pas,3 pkr dan 3 dap. Ini semua kerja jahat BN. Jika tiada pilihan ts khalid akan mengadap sultan hari selasa ini utk mohon bubarkan dun. Semua cabang dan ranting diminta bersedia utk gerakan jentera p/raya.. Sama2 kita pertahankan kerajaan rakyat selangor drp terus menjadi mangsa politik jahat BN.

Sejauh mana benar atau tidak sms yang dikirimkan kepada seperti dilaporkan oleh Pisau tidak perlu kita bincang atau pertikaikan kerana kalau pun tidak ada sms seperti itupun, kerajaan pakatan pembangkang di Selangor kini benar-benar goyah.

Benarlah kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam bahawa kerajaan negeri yang dikuasai pembangkang kini dilihat mula dipersoalkan satu persatu oleh rakyat yang ternyata semakin sangsi dengan kewibawaan mereka mentadbir.

Menurutnya, jika sebelum ini pembangkang dilihat amat mudah mempertikaikan kerajaan BN, kini mereka perlu sedar bahawa bukanlah mudah mentadbir seperti mana mudahnya mereka berjanji sesuatu kepada rakyat setiap kali menjelang pilihan raya umum.

“Sebenarnya bila mereka jadi pembangkang, amat mudah bagi mereka untuk mempertikaikan kerajaan BN, kononnya kita tidak berwibawa dan sebagainya.

“Hakikatnya bila kita (mereka) mentadbir, tidak semudahnya seperti mana sewaktu mereka lakarkan sewaktu mereka jadi pembangkang. Beberapa kes yang berlaku ini (ketika ini) adalah disebabkan janji mereka buat sebelum pilihan raya dan juga kegagalan mereka untuk membuat keputusan yang tepat dalam keadaan setempat dan ambil kira masyarakat berkenaan,” kata Najib.

Sukar untuk bertahan lagi. Tembelang telah pecah. Rakyat kini tahu bahawa undi mereka kepada calon PKR, DAP dan PAS tidak mendatangkan kebaikan.

Dulu memang bengang dengan Menteri Besar BN. Mulanya memang mahu buang Menteri Besar BN itu tetapi kini ramai sedar apabila tindakan itu bukan sekadar melemahkan kedudukan orang Melayu dan Islam tetapi juga rakyat kaum dan agama lain.

Tidak pernah ada pihak yang mempertikaikan soal bising azan atau kenapa azan lima kali sehari. Namun ia dipertikaikan oleh ADUN DAP selepas pakatan pembangkang berkuasa.

Dan pada dialog antara penduduk Seksyen 23 dengan Menteri Besar dan ADUN Shah Alam beberapa hari lalu, ada pula seseorang bukan Islam mempertikaikan mengenai azan lima kali sehari. U-Tube menyiarkan kata-kata orang berkenaan dan menimbulkan kemarahan.

Walaupun ia bukan sikap kerajaan Negeri Selangor tetapi menyebutnya dalam majlis yang dianjurkan Kerajaan Negeri, ia sangat tidak dialu-alukan. Rakyat mempertikaikan kenapa seseorang seperti itu dipanggil untuk dialog sedemikian?

Ternyata, walaupun PAS ada dalam kerajaan pakatan pembangkang, ia dayus dan hanya menjadi ‘macha’ kepada kerajaan yang diterajui PKR itu. Dengan kata lain, tiada jaminan mereka akan mendapat pembelaan jika orang Melayu dan Islam sendiri dipinggirkan.

Hakikatnya di Selangor soal lompat tidak penting lagi. Yang penting ialah bubar dewan untuk pilihan raya baru. PKR dan DAP akan merasai bahananya.

Kenapa? Kerana kemelut dan masalah yang ditimbulkan oleh wakil rakyat PKR – termasuk Menteri Besar, Tan Sei Khalid Ibrahim sendiri – DAP dan PAS amat mengkalutkan!

Yang pasti kerajaan pakatan pembangkang Selangor sedang menghadapi dugaan besar ketika ini.

Bukan sahaja kerana isu arak dan kuil Hindu tetapi cakap-cakap bahawa Tan Sri Khalid Ibrahim akan digantikan sedang bertiup kencang.

Ia bagaikan pepatah tiada angin pokok tidak akan bergoyang.

PKR sendiri sedang memerhatikan apa kenyataan dan gelagat pemimpin PAS Selangor, lebih-lebih lagi sejak semalam.

Penasihatnya menjadi gelabah tidak tentu hala dan usaha menyelamatkan kerajaan negeri daripada jatuh sedang dibuatnya. Namun, apakah Sultan Selangor akan menerima beliau menghadap untuk mempersembahkan sebarang formula jika diminta selepas beberapa kali mempertikaikan kuasa Sultan – termasuk di Perak.

Jika rakyat sedang mempersoalkan tindak-tanduk PKR dan DAP kerana isu-isu berkaitan agama dan rasuah, PAS pula sedang diperhatikan sama ada sudah mula menonjolkan dirinya untuk menjadi pengganti kepada PKR bagi kerajaan pakatan pembangkang di Selangor.

Biarpun ada lapan kerusi sahaja dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor tetapi itu sudah cukup banyak berbanding dengan kedudukan PAS di Perak yang mana Menteri Besar dilantik daripada parti itu walaupun PKR dan DAP memiliki lebih banyak kerusi.

PAS hanya ada enam kerusi sahaja di Perak tetapi di Selangor PAS ada lapan kerusi berbanding DAP dan PKR.

Cakap-cakap bahawa keengganan Datuk Dr Hassan Ali membuat kenyataan hasil pertemuannya dengan Sultan Selangor kelmarin menimbulkan pelbagai spekulasi bahawa ia bukan sekadar menerangkan dasar serta pelaksanaan peraturan Islam di Selangor.

Ketiadaan sebarang kenyataan sama ada daripada istana mahupun PAS, ternyata ada rahsia besar sedang disimpan.

Khalid sudah terlajak banyak kali – kenyataan dan tindakan – sama ada dalam isu zakat mahupun kuil di Seksyen 23. Pendirian Khalid dan kerajaan negeri mengenai dua isu ini menyebabkan Tuanku Sultan menegur Khalid dan membidas keputusan Kerajaan Negeri.

Hakikatnya, walaupun menjadi rakan dalam kerajaan pakatan pembangkang, PAS Selangor terpaksa mempertahankan tindakannya yang sebenarnya tidak sehaluan dengan kerajaan negeri dalam isu zakat dan kuil.

Sebagai ‘pelindung agama Islam’ Sultan Selangor dikatakan tidak senang dengan keputusan kerajaan negeri mengenai dua perkara itu dan Khalid bertanggungjawab terhadap kedua-duanya.

Isunya bukan Sultan Selangor mahu campur tangan tetapi dalam PKR sendiri ada krisis melibatkan Khalid Ibrahim dan Azmin Ali kian hangat apabila Khalid Ibrahim dikatakan disingkir kedudukannya sebagai Ketua Cabang(bahagian) Selangor yang menjadikan Khalid sebagai Menteri Besar tanpa jawatan di peringkat cabang atau bahagian.

Hal ini ternyata menyebabkan Khalid Ibrahim boleh dipertikaikan kedudukannya sebagai Menteri Besar

Wujudnya perancangan antara ADUN dikalangan pakatan pembangkang yang ingin menjatuhkan Menteri Besar ,yang ternyata tidak boleh dibiarkan lagi,terlalu banyak kerosakan dan kesilapan didalam pentadbiran yang tidak dapat disimpan lagi.

Beberapa blog mendedahkan mengenai skandal dan salah guna kuasa oleh Exco Selangor menambahkan api kemarahan ADUN-ADUN ini, ditambah agama dan bangsa digadai tanpa pembelaan, menjadikan rakyat juga marah.

Kalau pilihan raya diadakan di Selangor ketika ini, BN akan tegak kembali dan lebih separuh wakil rakyat sekarang akan pencen.

6 Responses to “KERAJAAN PAKATAN SELANGOR TENGAH GOYAH…”

  1. TEKONG DARAT Says:

    poodah

  2. cehhpropaganda Bangsat Nasional semata!!menggunakan dakyah memecahbelahkan rakyat Selangor.CISS!!!jangan ingat kami rakyat Selangor boleh diperbodoh oleh kamu kamu semua!!!tidak!kami tidak akan berganjak walau sedikit pun!!

  3. abe MIE 'TERJAH' Says:

    saya takut perkara ini berlaku di terengganu BUKAN di selangor…http://pkrpasdap.blogspot.com

  4. mustahil BN selangor nak jadi macam BN peraksebab kebanyakkan wakil rakyat BN telah digantung.ada yang setahun..berbulan-bulan.mana mungkin BN nak memerintah kecuali undang-undang digilakan oleh tangan ghaibmaaf laa kalau aku cakap kebanyakkan penulis blog pro BN bangang dan tolol..menulis menggunakan kepala lutut..tulis laa ikut logik dan fakta

  5. ISC AGRO TECH Says:

    Salam… Itu la sebab nya ALLAH melarang kite menghina agama lain.. sebab India tu pertikai azan 5 kali puncenye puak puak Amno tu la yg menghina agama dieorang ni dulu….

  6. ISC AGRO TECH Says:

    saudara ni masih bermimpi disiang hari la…. BN Selangor dah END dah… die orang dah dipencen kan oleh rakyat….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: