APABILA MELAYU DIGELAR BABIPUTRA…

Apakah keyboard, handphone atau apa juga alatan eletronik dan perhubungan moden di negara ini membenarkan penulisan, komen atau juga pendapat melalui blog, facebook dan sebagainya bersifat perkauman melampau?

Apakah orang Melayu harus ‘bersabar’ selama-lamanya walaupun digelarkan dengan pelbagai gelaran menyakitkan seperti Babiputra.

Peralatan sekarang – jelas membenarkan penulisan yang tidak meletakkan nama sebenar dan berselindung menghalalkan gelaran yang menyakitkan kepada orang Melayu.

Memang akan ada kata-kata umpamanya “itu sengaja ditulis “ untuk melaga-lagakan tetapi hakikatnya siapa dan apa cara pun, orang Melayu kini benar-benar ‘dipijak-pijak’ dan ‘dihina’.

Ke manakah 1Malaysia jika ulasan, tuduhan dank omen-komen liar dibenarkan?

Baca dan teliti satu komen melalui sebuah blog seperti berikut:

“aston Said:
show details 17:33 (4 hours ago)
aston has left a new comment on your post “BUKAN MELAYU SEMAKIN BERANI: Membuat Pelbagai Pert…”:

Ask all malay pig go back to Indonesia!

The malay pig make Malaysia become rubbish country. Without malay pig in Malaysia – Malaysia country will become same as

Singapore or Taiwan.

Where malay pig came from? Indonesia? Arab? Africa? What happened to our Orang Asli? They are the original settlers here,

they should be the true real bumiputras. Not the babiputras we have here.

What is wrong with the babiputras? Highest crime rates, highest divorce rates, highest number of criminals, highest number of drug users, highest number of rapists.

A genetically flawed race (babiputras) cannot be fixed by politically.

What have we got now?

Brain drain, economic disparity getting wider, poor education system, racial segregation, widespread corruption, inefficiency and uncompetitive on the government departments and others.

Sad. Sad. Sad. The question asked by many of my fellow Chinese is this – Why can’t you just tell the malay pig to adopt Chinese culture which is superior?

It makes no difference whether I am a Chinese, Indian or for that matter, anyone else, even a Mat Salleh. I am speaking as a human being to a malay pig like you.

If you malay pig don’t like the non-malays here, then go back to Sumatra, Jawa, or wherever your ancestors came from, and give this land back to its rightful master, the Orang Asli.

If Malaysia is to divide into two countries with malay pig taking the east, and the west to the Chinese and the Indians – watch

that the malay pig starting to migrate to the west illegally for a better future.

It is no wonder Singapore is a country which is 50 years ahead of Malaysia.

You know something – once outside the perimeters of Malaysia, these malay pig are so small in value even a dog has more value than them!

Everything in Malaysia is a joke when it comes to the malay pig. They are laughed at by everyone in this world for being incompetent, lazy, useless morons.

From research, this peninsular was part of the Siamese empire way before these malay pig from Indonesia invaded it.

Still so thick skin, don’t want to go back to Indonesia.”

Menurut blog Parpukari, ini satu komen paling celaka yang aku suspek ada seorang kaum pendatang yang tulis.

Kenapalah dia sanggup menghina bangsa kita sesedap dia mengetuk papan keyboard-nya?

Aku nak tanya pada semua MELAYU? Apa perasaan kamu semua apabila dihina sehina ini?

Bagaimana perasaan Perdana Menteri kita melihat kaum yang tidak bersyukur itu sudah memijak kepala kita dan tidak menghargai segala pengorbanan kita?

Jawablah sendiri.. Buatlah tindakan sewajarnya dan ketengahkanlah segera ancaman ini.

Wassalam.

Advertisements

14 Responses to “APABILA MELAYU DIGELAR BABIPUTRA…”

  1. Zainal A. Kasim Says:

    Saudara Hambali,Tersekat nafas saya membacanya. Sampai hati seorang manusia yan diberikan segala-galanya di negara ini membuat kenyataan begitu. Sungguh tidak sopan, tidak hormat, lupa daratan dan rosak minda.Sejauh mana kah orang yang rosak minda ini akan meneruskan langkahnya di negara kita ini? Saya cadangkan kita minta Suruhanjaya Multimedia menyiasat dan membawa orang yang rosak minda ini ke tengah.

  2. TEKONG DARAT Says:

    perangai kita yg buat orang panggil kita macam tu…terlalu racist…hany mengharap subsidi yang hasil cukai diperolehi darri kaum pendatang…aku pun melayu…tapi pemahaman aku, kemarahan mamat yang tulis komen di atas sudah sampai ke tahapnya…terpulanglaa kamu melayu2 lain…aku tak marah dgn komen tu…tapi malu kerana dikutuk begitu…

  3. Apabila kita lemah masa itulah yang lain mengambil kesempatan. Mengapakah kita masih lagi tidak mahu bersatu? Mengapakah diantara kita masih berseteru? Jangan nasi sudah menjadi bubur baru kita insaf, masa itu mungkin sudah terlambat. Ingat, kita mengambil masa selama 400 tahun untuk mendapat kembali negara ini daripada penjajah, baru 52 tahun kita hendak kehilangan apa yang diwariskan untuk kita ini?

  4. abe MIE 'TERJAH' Says:

    http://pkrpasdap.blogspot.comTuan, orang Melayu sudah tak kisah dihina sebab Melayu sendiri yang hinanya.satu lagi, India sudah ada 'ketuanan HINDRAF'. Lihat kat kg buah Pala. Cina pun dah takut.

  5. wak-murai Says:

    sebab dia rasa yang dia tu binatanggggggtu yang di tulis camtupuiii puiii

  6. salam..encik hambali…:)

  7. andakmaon Says:

    Dasar kerajaan sebelum PRU 12 telah banyak mengubah lanskap politik Malaysia.Hasilnya kita telah lihat melalui keputusan PRU 12 itu dan banyak tindakan melampau parti pembangkang hingga ke hari ini. Dasar itu telah terpaksa dibayar dengan harga yang mahal oleh parti BN apabila kehilangan majoriti 2/3 dalam parlimen. Begitu juga terpaksa melepaskan 5 negeri kepada parti pembangkang.Tindakan berani parti pembangkang menghasut rakyat supaya membenci dan mempertikaikan kerajaan ternyata berjaya. Rakyat terutamanya bukan melayu mengambil kesempatan dari kelemahan parti utama dalam BN iaitu UMNO untuk memaki hamun dan mempertikaikan hak keistimewaan orang melayu.Mereka mejadi lebih berani lagi apabila pemimpin-pemimpin melayu dalam parti pembangkang seolah merelakan tuntutan hak samarata mereka itu. Kita lihat bagaimana Nik Aziz begitu beria-ia menjahanamkan melayu.Begitu juga pemimpin PKR di Selangor yang membenarkan ladang babi moden terbesar dibina di Selangor."Sekiranya Dr Mahathir terus melantik Najib sebagai penggantinya dahulu,pasti keadaan seperti ini tidak berlaku."

  8. DR NOVANDRI HASAN BASRI Says:

    Salam,Komentar tersebut tidak patut dilayan kerana tulisannya sendiri menyerlahkan kebodohan & sikap kurang ajar beliau serta tidak mendapat didikan sempurna daripada ibubapa beliau sendiri.Orang seperti ini hanya berani berkata-kata tapi sebenarnya penakut dan seperti kata kasar 'tiada telur'.Tonjolkan diri anda, berpegang teguh kepada kata-kata bodoh anda itu, barulah gentleman namanya.Jika tidak berani, lebih baik beliau itu duduk diam2 & jamah babi di depan beliau sahaja.Terima kasih.

  9. Hairul Iskandar Says:

    kalo aku ada senapang gajah, dah aku bagi 2 das. satu kat dia, satu lagi kat mak bapak dia, sbb x ajar anak dia… kurang ajar…

  10. Anak Malaysia Says:

    Ish ish ish.. Org asli? apa la hang dok mengarut ni, tuan punya blog, boleh tak tgk dkt masa dia post benda ni? Org 'melayu' ni lah yang dok bagi subsidi, sekolah cina sendiri dan bagi mcm mcm, kerakyatan dan lain lain lagi, nak cerita banyak sangat la.. cuba la sedaq diri sikit. dok ckp benda mcm ni bagi org sakit hati.. hang dapat apa[bukan tuan punya blog, kepada H1N1 tu] ? dok bagi org sakit hati, tak baik mcm itu kawan.. kalau berani pg la ckp sama TV3.. kasi itu mcm punya statement, Lu ada berani ka. Lu ada pandai ckp melayu ka? ckp pasai 'migrating' lu ada tgk lu org punya bodo pg buat sepanduk bahasa cina ka depan british punya embassy dkt itu england sana? mau tukar kerakyatan. aiya.. org England pandai woo baca itu cina punya bahasa, Taiwan, Hong Kong. haha. Tunjuk la berani sikit. Dok ckp dalam ni buat apa.

  11. CFDVenture Says:

    Salam Semua. Maaf kalau ada yang tersinggung.Ini semua berlaku selepas ANWAR IBRAHIM "PENGKHIANAT BANGSA MELAYU'" memberi muka pada diorang. Saya kesal disebabkan puncanya juga dari orang melayu yang telah menjadi ibarat penaung atau lebih sesuai dikatakan sebagai manusia yang lupa diri.Anwar Ibrahim la orang yang memberi semangat kepada KAFIR LAKNAT ini( Kalau bloogers itu CINA atau INDIA) tapi munafik kalau melayu. Kalau begini la berterusan, nampaknya ada harapan Orang Melayu dan Orang Islam di Malaysia ini akan jadi cam kat Palestin sepertimana yang NIK AZIZ katakan.

  12. ada satu benda kena cakap ngan anak cina tu (kalau dia cinalah). culture cina yang superior? ini yang lawaknya. beratus tahun tamadun cina ada di dunia, tapi negara cina tetap kena jajah juga. mereka juga pelopor hisap candu. pelopor kongsi gelap. dan kalau tak kerana bangsa melayu dari awal lagi menerima mereka, dah lama datuk nenek si anak cina tu mati kat tengah laut. inilah jenis bangsa sepet ni, mula2 datang. duduk. kemudian meminta macam2. dah dapat, akhirnya cemburu dengan hak pribumi. kemudian meminta hak yang sama. alahai bangsa melayu, ini bukan soal subsidi tak subsidi, bukan soal PAS atau UMNO, bukan soal TNGA atau DSNTR.Ini soal kepentingan kaum. lihat, bagaimana mereka melihat kita sebagai rasis. tetapi mereka juga yang tidak mahu satu aliran sekolah, tidak mahu satu bahasa dan tidak mahu menerima budaya pribumi. siapa yang rasis?kalau di negara lain, mati pun mereka takkan dapat hak seperti di atas. silap2 hari bulan, nama cina pun dah tak pakai.salam.

  13. azierazie2 Says:

    atas sebab itu, perkara2 yang boleh merosakkan keutuhan, keharmonian, ketenteraman..perlu dibendung. Akta ISA perlu dikekalkan…Bukan sahaja non-Melayu "menembak" Melayu, malah "melayu" sendiri memperlekehkan bangsa sendiri…yang mana masih merasakan dirinya orang Melayu, bersatulah (walau siapa kita), berdirilah bersama2 dalam satu saf, berjuang (bukan dengan padang atau senapang)tetapi berjuang secara intelektual dan memperkasakan ekonomi Melayu itu sendiri. Jauhkan diri kita dari PHD yang selalu kita diberi jolokan. Ketetapan BUMIPUTERA tidak akan berubah selagi ada dalam perlembagaan Malaysia. Dan itu yang sebenarnya mereka takutkan. Kita sebagai Melayu moden, jangan kita memodenkan Melayu dengan perkara2 negetif, tetapi terapkanlah dengan nilai2 positif.TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA.

  14. usoPkuChai Says:

    katakanlah kepada mereka, "aku sedang berpuasa."http://boonchert.blogspot.com/2009/09/sudah-merdekakah-kita.html

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: