NASHA MENANG, GAGASAN HUSAM DITOLAK

(Dikemaskini)

Husam kalah, Nasharudin Mat Isa menang Timbalan Presiden. Tahniah kepada Nasarudin.

Pengerusi Jawatankuasa Pemilih Muktamar PAS ke-55, Datuk Mustafa Ali mengumumkan Nasharudin Mat Isa menang jawatan Timbalan Presiden PAS menewaskan, Datuk Husam Musa dan Mohamad Sabu.

Nasharuddin berjaya mempertahankan jawatan dengan menewaskan dua pencabar –Datuk Husam Musa dan Mohammad Sabu – pada pemilihan jawatan sempena muktamar tahunan parti itu, di Stadium Malawati di Shah Alam pagi ini.

Nasharuddin peroleh 480 undi manakala Husam (281) dan Mohammad Sabu (261).
Dengan undi yang hampir separuh berbanding Husam, Nasaruddin mendapat mandat besar dan perwakilan PAS ternytata menolak ‘gagasan Husam’.

Kemenangan Nasarudin membolehkan PAS bergerak laju untuk melaksanakan cita-cita dan falsafah perjuangannya. Sedikit sebanyak gagasan kerajaan perpaduan akan dapat difikirkan secara mendalam dan tidaklah ditolak mentah-mentah begitu sahaja seperti oleh Husam dan Datuk Nik Aziz Nik Mat.

Bagi jawatan Naib Presiden, Salahudin Ayub, Tuan Ibrahim Tuan Man dan Dato’ Mahfuz Omar menewaskan dua lagi pencabar, Mujahid Yusof Rawa dan Nik Amar Nik Abdullah.
Kini sah sudah Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mendapat gandingan baik dan masa depan politik Husam dalam PAS menjadi tanda tanya.

Bagaimana dengan cita-citanya untuk menjadi Perdana Menteri dalam tempoh yang singkat? Apakah tindakan beliau seterusnya?

Husam menegaskan kekalahan bukan bererti segala pandangan politiknya akan terhenti sebaliknya percaya rakan-rakan yang memenangi jawatan naib presiden dan ahli jawatankuasa kerja pusat akan meneruskan pandangan beliau.

Beliau menolak tanggapan mengatakan pandangan politiknya ditolak perwakilan kerana calon-calon naib presiden dan AJK PAS pusat mempunyai pandangan yang sama dengan beliau.

“Saya akan tetap bersama PAS dan akan terus berjuang untuk memastikan PAS bersama Pakatan Rakyat berjaya membentuk kerajaan pusat dalam pilihan raya umum ke-13 atau pada bila-bila masa,” tegas beliau dalam satu sidang media hari ini.

Husam juga menjelaskan, kekalahan beliau tidak akan memberikan kesan kepada pemerintahan Tuan Guru Nik Aziz di Kelantan kerana PAS tidak memerintah berdasarkan individu sebaliknya kerana kekuatan parti.

Apa keadaan pun, Husam tetap tegas menolak sebarang perundingan untuk bersama Umno sebaliknya akan memastikan PAS mengantikan parti tersebut.

Jika dilihat betapa kerasnya Husam dalam isu ini, sedangkan Presiden PAS nampaknya lebih berlembut – bayangkan, jika Husam menang, PAS akan menghadapi masalah.
Presidennya kata A tetapi Husam kata B.

Yang pasti, sekiranya Husam menjadi Timbalan Presiden, Abdul Hadi akan berdepan dengan Timbalannya yang akan membantah untuk membentuk kerajaan perpaduan yang memungkinkan kepada kerjasama PAS dan UMNO.

Husam yang kalah jawatan Timbalan Presiden PAS dengan tegas mengatakan: ”Kita mahu duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi (sama taraf dengan UMNO).”

Sebaliknya, beliau lebih sedia untuk mengadakan kerjasama dengan parti di bawah pakatan pembangkang kerana ia dilihat taraf semua parti adalah sama.

Dalam pada itu, Husam menjelaskan sekiranya perbincangan untuk mengadakan kerajaan perpaduan itu mahu dilaksanakan juga, adalah lebih baik ia dilakukan selepas Pilihan Raya Umum Ke-13.

Ini kerana beliau mahu memastikan kerusi PAS benar-benar cukup kuat untuk mengukuhkan kedudukan parti itu dalam kerajaan.

Husam yang bertanding Timbalan Presiden pada pemilihan kali ini, menolak sebarang idea penggabungan dengan Umno kerana banyak sebab. Menurutnya melalui kerjasama itu, pemimpin PAS sudah tentu tidak akan menjadi perdana menteri.

No 1: Menjadi Perdana Menteri.
(Hasrat PAS ialah menjadi parti dominan dalam pakatan pembangkang untuk membolehkan Presidennya menjadi Perdana Menteri. Persoalannya bila? Di mana mahu diletakkan Datuk Seri Anwar Ibrahim?)

Kata Husam: “Jika Umno dikalahkan kemudian dan mereka mahu bekerjasama dengan kita maka OK lah… kalau PAS di atas dan Umno di bawah itu OK, jangan Umno di atas kerana tidak akan ada perubahan… apa yang penting bagi kita adalah perubahan.”

No2: PAS di atas, UMNO di bawah baru OK.
(PAS begitu yakin dapat mengganti UMNO di peringkat pusat dan akan hanya bekerjasama apabila UMNO sudah tidak dominan lagi – tiada lagi Barisan Nasional. Selagi ada BN, UMNO sukar ditumbangkan.)

Bagi Husam, kerjasama yang dipraktikkan oleh PAS bersama Parti Keadilan Rakyat (PKR) serta DAP melalui pakatan pembangkang tidak akan berlaku dengan UMNO. Katanya: “Saya sayang PAS, kalau PAS menjadi tambahan kepada Umno, PAS akan menjadi kuda tunggangan, PAS tidak akan mendapat lebih banyak kerusi, Umno akan terus menjadi parti dominan… jadi habislah PAS.”

No3: PAS akan jadi kuda tunggangan
(Pemimpin pemuda PAS mengatakan parti itu kini menjadi kuda tunggangan pakatan pembangkang. Siapa yang menunggang siapa? Bukankah kini adanya PAS dalam pakatan menunjukkan bukan Islam menunggang orang Islam?)

Bagi Husam, melalui kerjasama dengan UMNO, PAS tidak akan menjadi parti yang dominan dalam pakatan itu, malah ia juga tidak akan mendapat kerusi lebih daripada Umno.

No4: Mendapat kerusi lebih daripada UMNO
(Mendapatkan kerusi dalam pilihan raya bukan kerana yakin akan menang sesebuah kerusi dipertandingkan tetapi juga melalui tolak ansur dan persefahaman antara parti seperti diamalkan dalam BN. Jelas pemimpin PAS tamak dalam menentukan kerusi yang mahu dipertandingkan.)

Semua yang disebutkan di atas adalam kenyataan Husam seperti dilaporkan oleh agensi berita nasional, Bernama, ketika ditemui selepas Majlis Perasmian Muktamar Pas ke-55 di Shah Alam, kelmarin.

Sebaliknya, Presiden PAS beliau yakin idea bagi mewujudkan kerajaan perpaduan antara Pas dengan Umno yang beliau cadangkan sebelum ini dapat dilaksanakan di masa akan datang jika semua pihak memahami hasrat penubuhannya.

Katanya, hasrat itu digagaskan selepas pilihan raya umum Mac lalu dengan tujuan mencari jalan kompromi dalam pembentukan kerajaan pada ketika itu dan ia diterima secara positif bukan saja dalam kalangan pemimpin pakatan pembangkang malah pemimpin UMNO sendiri.

Bercakap pada sidang akhbar selepas merasmikan Muktamar Pas ke-55 di Stadium Malawati di Shah Akam semalam, Abdul Hadi menjelaskan bahawa hasrat Pas untuk mewujudkan kerajaan perpaduan itu telah dimaklumkan kepada rakan-rakan Pas dalam pakatan pembangkang iaitu Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP.

“Mereka menerimanya dengan baik,” katanya.

Abdul Hadi berkata beliau yakin cadangan itu dapat mendekatkan rakyat yang berbeza fahaman politik dan mempereratkan hubungan parti-parti politik demi kepentingan negara.
Kenyataan Abdul Hadi bukan sahaja diherdik oleh Husam tetapi oleh Penasihat DAP, Lim Kit Siang, yang berkata cadangan pembentukan kerajaan perpaduan tidak pernah dibincangkan dalam mesyuarat pemimpin Pakatan Rakyat dan beliau hanya mengetahuinya menerusi laporan media.

“Saya tidak tahu apa sebenarnya yang diperkatakan oleh Abdul Hadi mengenai kerajaan perpaduan, tetapi terpaksa membuat komen demi kepentingan penyokong Pakatan Rakyat,” katanya dalam laman blognya.

Lim mahu mendapatkan komen berhubung kenyataan Abdul Hadi mempertahankan cadangan menubuhkan kerajaan perpaduan.

Ketua Angkatan Muda PKR, Shamsul Iskandar, berkata idea kerajaan perpaduan bersama BN adalah idea politik yang terkebelakang dan tidak progresif.

“Pengalaman politik kompromi seumpamanya pernah berlaku pada 1978 antara Pas dan BN yang akhirnya tidak memperlihatkan sebarang manfaat. Justeru, idea ini sudah ditolak oleh pemimpin PKR. Cadangan bekerjasama oleh Ketua Pembangkang di Parlimen, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dengan kerajaan BN pula khusus untuk perkara untuk kepentingan rakyat, seperti masalah ekonomi negara dan tidak mengaitkan kerajaan perpaduan,” katanya.

Bagi Abdul Hadi, beliau yakin idea bagi mewujudkan kerajaan perpaduan antara Pas dengan Umno yang beliau cadangkan sebelum ini dapat dilaksanakan di masa akan datang jika semua pihak memahami hasrat penubuhannya.

Abdul Hadi berkata beliau yakin cadangan itu dapat mendekatkan rakyat yang berbeza fahaman politik dan mempereratkan hubungan parti-parti politik demi kepentingan negara.

Yang pasti, ketika Abdul Hadi benar-benar yakin kerajaan perpaduan akan mendatangkan banyak keuntungan, khususnya unttuk orang Islam di negara ini, Husam berpendirian cadangan untuk mewujudkan kerajaan perpaduan tidak menguntungkan parti itu.

Jelas bagi Husam bukan soal kepentingan perpaduan seluruh rakyat diutamakan tetapi di mana kedudukan beliau sendiri (bercita-cita menjadi Perdana Menteri) dan PAS terus kuat untuknya mendapatkan kuasa.

Dengan kembalinya Nasharudin, Abdul Hadi akan dapat menarik nafas lega dan usaha serta apa yang diperkatakannya di muktamar ini lebih mudah untuk dilaksanakan.

Persoalannya, biarpun kalah – Husam dan penyokongnya tidak akan berdiam diri.

Bukan Abdul Hadi sahaja yang akan kena tempias tetapi Nasarudin akan berdepan dengan tugas tinggi menggunung – menjamin pengaruh Husam tidak melonjak dan membantu Presiden melaksanakan kerajaan perpaduan yang mendapat tentangan Husam dan PKR-DAP.

Advertisements

One Response to “NASHA MENANG, GAGASAN HUSAM DITOLAK”

  1. docbesi Says:

    org pas ni mmg buduh!!! pada aku kena hapuskan umno ni!! masalah kat malaysia ni bukan sbb pas, Be end , pkr..tp sbb 'melayu'….kalu dah melayu tu mmg melayu la….tahniah pada kerajaan british!1 ideologi dorg yg diserap oleh umno dah jadi darah daging org melayu dah mmg tak bleh diubah lagi…kesian….duduk la org melayu macam tu selama2nya….takkan maju…kena tindas…tp takpe janji pemimpin2 org melayu duit berjuta2 takpe…rakyat miskin hina pun tak pe..janji org melayu jd pemimpin!!…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: