ADUN UMNO TERENGGANU ISYTIHAR BEBAS?

(Sembang Ahad)

Hari ini atau esok, mungkin juga lusa… Begitulah dunia politik adanya.

Jeng…jeng…jeng…akan ada sesuatu yang mengejutkan? Akan berubahkan landskap politik Terengganu?

Atau dengan perkataan lain, akan adakah lagi gerakan untuk menggantikan Menteri Besar Terengganu?

Ada satu blog mengatakan “tanggal 31 Mei … dinantikan penuh debar. Mungkinkah sesuatu yang mengejutkan akan berlaku selepas tarikh itu?”

Apa pun, rupa-rupanya seperti disebutkan oleh beberapa blok orang politik Terengganu, isu Ahmad Said sebagai Menteri Besar Terengganu belum selesai walaupun Datuk Seri Hishamuddin Hussein sudah mengatakan ia selesai.

Pertemuan di Putrajaya yang diatur oleh Hishamuddin baru-baru ini rupa-rupanya menyemarakkan lagi kemarahan kumpulan tertentu – Datuk Ahmad Said masih tercegat sebagai Menteri Besar. Bak kata Ahmad Said sendiri, “saya masih di sini”.

Apakah yang dikatakan akan mengejutkan itu?

Kalau tidak balik ke Kuala Lumpur, banyak perkara di Terengganu saya tidak ketahui. Saya akui dengan berada di keliling penyokong Ahmad Said, saya kurang maklumat.

Namun, apabila duduk dengan beberapa blogger Kuala Lumpur dan sesetengahnya berasal dari Terengganu, maklumat lebih banyak dan semakin meluas.

Dengan kata lain apabila saya ‘lompat dari bawah tempurung’, saya mengetahui lebih banyak apa yang dilakukan oleh mereka yang menentang Ahmad Said.

Persoalannya, benarkah akan ada yang mengejutkan selepas 31 Mei (hari ini), esok dan lusa?

Ura-ura atau khabar angin begitulah.

Khabarnya – betul atau tidak belum dapat dipastikan – akan ada Ahli Dewan Undangan Barisan Nasional (BN) dari UMNO akan mengisytiharkan dirinya bebas.

ADUN ini dikatakan memang terkenal lantang menentang Ahmad Said dan beberapa kali menyuruh beliau ‘berhenti atau turun sahaja’ dari jawatan Menteri Besar.

Kata-katanya itu bagaikan Ahmad Said ‘naik’ jadi Menteri Besar’ kerana Ketua Bahagian UMNO Kemaman itu mengisytiharkan dirinya sendiri.

Beliau menyuruh Ahmad Said berhenti bagaikan Ahmad Said yang melantik dirinya. Sedangkan hakikatnya, Ahmad Said jadi Menteri Besar kerana:

Dipersetujui oleh istana;
• Diperakukan oleh Majlis Tertinggi UMNO;
• Diterima oleh Presiden UMNO dan Timbalan Presiden; serta
• Diperakukan oleh semua ADUN BN, termasuk oleh bekas Menteri Besar, Datuk Seri Idris Jusoh (kerana itu beliau hadir pada majlis angkat sumpah).

Berbalik kepada ura-ura ada ADUN UMNO akan isytihar sebagai ADUN Bebas, khabarnya selain yang seorang ini, ada tiga yang lain akan menurut jejaknya.

Mereka ini dikatakan lantang seperti ketuanya mendesak Ahmad Said berundur dan tidak putus-putus memperkecilkan Ahmad Said.

Persoalannya, jika benar akan berlaku keadaan ini, apakah Ahmad Said akan kecundang?

Yang pasti, mereka yang mengisytiharkan mereka calon Bebas dengan sendirinya keluar dari UMNO.

Apakah mereka ini sanggup melakukannya selepas menjalankan pelbagai usaha untuk menegakkan UMNO kembali teguh selepas kalah pilihan raya umum 1999?

Juga apakah mereka bersedia melepaskan segala ‘kesenangan’ yang disumbangkan oleh UMNO selama ini?

Yang keduanya, akan ada hukuman untuk mereka – kerana mensabotaj parti dan kerajaan negeri yang akan memungkinkan kepada pembubaran DUN.

Persoalannya, benarkah rakyat menolak Ahmad Said atau hanya kerja kumpulan yang mahu menjatuhkan beliau sebagai Menteri Besar?

Dan jika diadakan pilihan raya baru, apakah kumpulan yang mengisytiharkan diri mereka Bebas akan menyokong pembangkang?

Juga apakah jika mereka bertanding semula, rakyat akan memilih mereka?

Ketika ini DUN Terengganu ada 32 kerusi. BN 24 kerusi dan PAS lapan kerusi.

Kalau benar empat ADUN ini keluar daripada BN dan mengisytiharkan diri mereka Bebas dan menyatakan sokongan kepada PAS, bermakna mereka bersama PAS memiliki 12 kerusi.

Pembangkang belum dapat majoriti dan YAB Dato’ Ahmad bin Said tidak perlu meletakkan jawatan.

Ini bermakna, kalau empat ADUN itu keluar UMNO dan mengisytiharkan diri mereka bebas, belum pasti mereka akan menang.

Mungkin rakyat turut meluat tengok gelagat mereka.

Mungkin ada kerusi yang akan jatuh ke tangan pembangkang tetapi tidak semua kerana Ahmad Said menunjukkan beliau adalah pemimpin rakyat, selain mendapat sokongan padu pucuk pimpinan parti dan istana.

Tunggulah sejauh mana benarnya berita berkenaan. Bagaimanapun jangan menghukum saya membawa berita palsu atau sengaja membuat serkap jarang, kalau tidak ada apa-apa yang berlaku.

Mungkin ketika ini mereka yang bercadang melakukan tindakan ini sedang memikirkannya semula. Kenapa? Beranikah mereka hilang dan kalah semuanya?

Apapun, saya sebenarnya amat berharap ura-ura kejadian seperti ini tidak akan berlaku. Ia tidak baik untuk UMNO, diri mereka dan rakyat Terengganu khususnya.

Tetapi jika jadi juga…banyak pihak akan merana, termasuklah mereka yang merangka dan merencana program yang bersifat derhaka, mensabotaj UMNO dan kerajaan negeri yang jelas bersifat sia-sia kerana sukar untuk Ahmad Said jatuh seperti nangka buruk.

Ahmad Said adalah pemimpin dan pejuang. Dia tidak mudah menyerah kalah apa lagi di pihaknya ada rakyat dan istana.

Di situlah kekuatan sebenar Ahmad Said walaupun sejak setahun lalu diuji dengan pelbagai cara dan ‘senjata’!

Advertisements

One Response to “ADUN UMNO TERENGGANU ISYTIHAR BEBAS?”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: