TEAM DAN KOMPLOT DALAM PEMILIHAN UMNO?

Semalam ketika bersembang dengan beberapa ‘nujum UMNO” di The Mall, ada seseorang yang menimbulkan isu komplot.

Menurutnya aliran sokongan bahagian-bahagian UMNO ketika ini menunjukkan suatu rangkaian sokongan kepada inividu bersifat komplot.

“Kalau tidak tak kan pemimpin tertentu sahaja yang mendapat sokongan banyak bahagian,” katanya tanpa merujuk secara khusus walaupun hakikatnya beliau merujuk kepada dua tiga pemimpin yang kini mendapat pencalonan amat memuaskan.

Bagi saya perkataan komplot membawa konotasi yang negative dan untuk membolehkan komplot wujud mesti ada ‘team’ atau ‘pasukan’.

Kenapa dan siapa pula yang bercakap mengenai ‘team’ atau pasukan?

Setakat ini, hanya Harakahdaily dan Malaysian Insider yang ada membicarakan mengenai perkara ini.

Sementara Datuk Seri Azalina Othman Said yang berada di Kaherah turut memberi amaran bahawa “Berpasukan akan Menghancurkan Parti”.

New Straits Times semalam memetik Azalina sebagai berkata “berpasukan dalam usaha mendapatkan kedudukan dalam parti akan menghancurkan UMNO”.

Menegaskan kebimbangannya mengenai perkara ini, katanya kempen untuk tempat dalam jawatan tertinggi parti, menyebabkan wujud pasukan-pasukan.

“Sekarang ini ada diperkatakan mengenai wujudnya team A, B dan C dalam pemilihan dan perkembangan ini tidak sihat,” tegasnya.

Beliau menekankan mereka yang menekankan kononnya daripada pasukan tertentu dan disokong oleh pemimpin tertentu adalah individu yang ‘kosong’ dan hanya mementingkan diri untuk kepentingan peribadi.

Soalnya benar atau tidak wujud Team A, B dan C dalam pemilihan UMNO kali ini?
Tuliasn Mohd Rashidi Hassan bertajuk :

Pertarungan UMNO: Siapa Milik Najib?” dalam Harakahdaily semalam berkata “setakat ini bakal Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak masih belum membuka mulut, siapakah yang beliau kehendaki untuk berada dalam pasukan baru pimpinannya. Mungkin juga Najib tidak mahu mengiyakan atau menidakkan seseorang calon, kerana bimbang ianya berlawanan dengan arus akar umbi Umno. Ada yang berpendapat mungkin Najib akan menuruti saranan bekas Presiden Umno, Dr Mahathir Mohamad supaya dihapuskan saki baki juak-juak Abdullah Ahmad Badawi dalam Umno. Mungkin juga Najib perlu ‘ignore’ sahaja saranan Dr Mahathir kerana, dalam keadaan sekarang hampir 100 peratus bahagian, mencalonkan beliau sebagai presiden. Katanya, semua orang Umno hendak jadi orang Najib sekarang. Sama ada dia orang Mahathir, atau orang Anwar Ibrahim, atau orang Abdullah, semua hendak dilihat ‘attached’ dengan Najib.”

Kata-kata Rashidi itu mungkin merujuk kepada aliran pencalonan akhir ini yang apabila Najib terus mengungguli pencalonan bagi Presiden dan Tan Sri Muhyiddin Yassin juga mendapat sokongan meluas, selain Datuk Seri Hishamuddin Hussein.

Pencalonan terbaru Isnin lalu adalah daripada Kota Tinggi,Penampang,Maran dan Jeli dan pada Ahad ialah UMNO Bahagian Permatang Pauh, Bukit Mertajam, Jelutong, Kluang, Johor Baharu, Pulai, Sri Gading, Parit Sulong, Sembrong, Kulai, Seputeh, Sipitang, Parit, Petaling Jaya Utara, Serdang, Kuala Kangsar, Sabak Bernam, Lumut dan Gopeng.

Sementara Malaysian Insider pula melalui ruangan Commentry bertajuk “Team Najib Fallas Into Place” semalam melaporkan:

“Datuk Seri Najib Abdul Razak yang hanya memerlukan 29 pencalonan untuk memenangi jawatan Presiden tanpa bertanding, dan daripada jumlah mereka yang mendahului bagi pencalonan jawatan penting yang lain, secara praktiknya sudah membentuk pasukan yang akan menguasai parti paling dominan di Malaysia pada masa hadapan. Antara yang berada dalam pasukan Najib adalah Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang terus menjadi calon perseorangan bagi No. 2 parti dan calon jawatan Naib Presiden iaitu Datuk Seri Hishammuddin Hussein, Datuk Seri Zahid Hamidi dan Datuk Seri Shafie Apdal. Dua lagi, Datuk Khaled Nordin dan Datuk Seri Syed Hamid Albar, sudah cukup pencalonan tetapi kedua-duanya dari Johor seperti Hishammuddin dan dijangka tidak akan cukup undi bagi jawatan berkenaan.”

Pandangan Harakahdaily dan Malaysian Insider yang bersifat ‘nakal’ dan boleh mendatangkan kesan kurang baik kepada hubungan antara pemimpin UMNO (jika mereka yakin dengan pandangan sedemikian) secara kebetulan lebih kurang sama dengan apa yang diucapkan oleh sesetengah ‘nujum dan broker UMNO’ yang bergerak di lobi-lobi dan coffee house hotel tertentu, selain di beranda The Mall yang setiap hari menjadi tumpuan ‘kaki ramal’ pemilihan pemimpin UMNO ketika ini.

Majlis Tertinggi UMNO bermesyuarat esok dan jika tetap dengan keputusan pemilihan pada Mac, maka akan ada berpuluh teori dan hipotesis mengenai calon, aliran sokongan dan juga kenapa dan siapa akan menang serta kalah pada pemilihan kali ini, akan muncul.

Yang pasti, seperti analisis Utusan Malaysia baru-baru ini, jika diizinkan Allah, pada Mac depan, Datuk Seri Najib Tun Razak akan mengikuti jejak ayahnya untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan beliau akan berundur daripada kepimpinan UMNO, Barisan Nasional (BN) dan kerajaan pada Mac depan, Najib ditunjuknya sebagai orang yang bakal mengambil alih kepimpinan negara. Sebelum layak menjadi Perdana Menteri, Najib terpaksa melalui proses demokrasi terlebih dahulu iaitu perlu dicalonkan sebagai Presiden UMNO.

Yang jelas, apabila Najib ditonjolkan sebagai pengganti, sudah pastilah ‘semut-semut UMNO akan mengerumuni Najib’. Aliran seperti ini biasa dalam UMNO dan kalau tidak berlaku tak kanlah Tun Dr Mahathir Mohamad mengatakan beliau dipingggirkan selepas Abdullah menjadi Perdana Menteri.

Kini apabila Najib ditonjolkan, akan ramailah menyokong Najib dan apakah ini boleh dianggap sebagai mereka yang mahu menyertai pasukan Najib?

Hakikatnya, tidak timbul sama sekali soal pasukan. Mungkin orang bercakap mengenai pasukan apabila Tun Dr Mahathir Mohamad mengatakan:

sekarang ialah masa untuk Presiden dan Perdana Menteri baru. Hanya terdapat dua calon. Tetapi hingga kini hanya Dato Seri Najib Tun Razak yang menerima pencalonan untuk jawatan tersebut. Jelaslah yang beliau (Najib) merupakan calon unggul. Dan seperti yang dijangka usaha untuk memburukkan imej beliau sudahpun bermula. Bagaimana dia mengurus tohmahan ini akan memperlihatkan mutu kepimpinannya. Sementara itu pencalonan untuk jawatan-jawatan lain sedang berjalan. Jika Kerajaan Najib berkehendakkan kelainan daripada Abdullah maka penyokong Abdullah tidak boleh turut serta.”

Tetapi apakah benar wujud kedudukan sedemikian?

Pokok pangkalnya, generasi baru kepimpinan dalam UMNO sedang muncul dengan Najib yang baru merayakan ulang tahun kelahirannya yang ke-55 Julai lalu, tentulah memerlukan barisan pemimpin dalam parti dan kerajaan yang berbakat, berkebolehan, setia, dapat dipercayai serta disenangi pengundi.

Yang nyata, ahli-ahli akar umbi di bahagian-bahagian UMNO tahu dan akan melakukan tanggungjawab mereka dengan bijaksana, untuk menyediakan kepada Najib satu kumpulan pemimpin UMNO yang dapat melonjakkan UMNO dan BN ke satu tahap baru yang lebih baik.
Lalu teringatlah saya kepada seseorang yang menimbulkan isu komplot berkenaan.

Dia sampai kini masih meletakkan dirinya sebagai penyokong ‘Pak Lah’ walaupun sebelum ini agak lantang menyuarakan isu-isu yang digembar-gemburkan mengenai Presiden UMNO itu.
Malah, selepas pilihan raya beliau turut menyalahkan Abdullah kerana kekalahan di beberapa negeri yang menyebabkan jatuh kepada pembangkang.

Tetapi kini beliau jelas tidak gemar dengan wujudnya apa yang dikatakan sebagai pasukan-pasukan dalam UMNO yang memihak kepada kumpulan tertentu sahaja.

Katanya, adalah lebih baik setiap calon adalah ‘calon bebas’ yang tidak mengaitkan ataupun dikaitkan dengan pemimpin tertentu. Katanya, cara ini akan membolehkan akar umbi memilih seseorang calon yang benar-benar berkaliber, bukan kerana dia orang itu atau orang ini.

Persoalannya benarkah wujud team dan kenapa orang UMNO sendiri terikut-ikut dengan cakap-cakap ‘pengadu domba’ dan juak-juak pemimpin tertentu yang ‘kecewa’ kerana sebab-sebab mereka ditolak dan sesetengahnya semakin ditolak oleh akar umbi dan ‘rumah (UMNO) pun sudah kata pergi’ untuk pemimpin-pemimpin sedemikian.

Dalam soal pemilihan ini kita jangan taksub terhadap seseorang dan sokonglah mereka yang jelas mampu memimpin dan menggembalikan maruah UMNO.

Sokongan bukan kerana faktor-faktor kenegerian tetapi mereka yang mampu memberi sumbangan untuk kekuatan UMNO, mengekalkan perpaduan bangsa dan negara selain visi memajukan Orang Melayu dan bukan-Melayu dalam UMNO dan seluruh rakyat Malaysia amnya.

Tidak timbul dia dari Sabah, Perak, Johor, Pahang atau Melaka.
Apa salahnya jika menyokong Najib kerana beliau sudah ditonjolkan sebagai pengganti yang terbaik ketika ini.

Dan kerana menyokong Najib, janganlah pula mereka ini dicop sebagai ahli team Najib kerana bak kata Azalina sebagai pemimpin, kita mesti menyokong kepimpinan yang berkuasa pada hari ini.

Katanya beliau setia kepada Presiden seperti sebelum ini dengan Dr Mahathir dan Abdullah dan ‘apabila Najib dilantik sebagai presiden, “Saya juga akan setia kepadanya kerana dia pemimpin kita”.

Advertisements

One Response to “TEAM DAN KOMPLOT DALAM PEMILIHAN UMNO?”

  1. Salam,Suara azalina jangan kita hiraukan..dah la naik jawatan macam roket masa pak lah mula berkuasa..dia lagi satu penyakit..sombong nak mampus..kontrak kbs dulu dia bagi kroni dia je. suma nak ikut kata dia. ni baru2 lak lantik pegawai ramai lebih had macam pembesar cina dulu2. elok pupuskan karear dia dengan khairy.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: